Witaj na portalu poświęconym Bezpieczeństwu Ruchu Drogowego

Nasz portal został stworzony z myślą o wszystkich uczestnikach ruchu drogowego od pieszych poprzez dzieci, kierowców, rowerzystów po motocyklistów (...)

czytaj więcej czytaj

Kliknij rozwiń, aby przeczytać całość

Zobacz również: Filmy

Udogodnienia dla rowerzystów w Gdańsku data 03.10.2016

Inwestycje rowerowe w Gdańsku


Gdańsk szykuje sporo niespodzianek dla cyklistów. Inwestycje infrastrukturalne mają sprawić, że rowerzyści będą czuli się bezpieczniej na drogach.


W ciągu ostatnich tygodni namalowano czerwoną farbą przejazdy rowerowe na 67 skrzyżowaniach. W ten sposób jest realizowany projekt Budżetu Obywatelskiego „sieć głównych tras rowerowych Gdańska – poprawa bezpieczeństwa i jakości”.


Trwa również przebudowa 23 przejazdów i przyległych do nich przejść dla pieszych przez tory tramwajowe.


W mieście zostaną zamontowane również lustra (30 sztuk), których celem jest poprawienie widoczności w miejscach niebezpiecznych.


Od listopada będzie można również przejechać cały ciąg rowerowy Al. Grunwaldzkiej od wysokości Al. Żołnierzy Wyklętych do ul. Do Studzienki


Trwają też prace nad montażem nowych stojaków rowerowych.


Do końca października ma też zakończyć się budowa ścieżki rowerowej na odcinku ul. Grunwaldzkiej od Al. Żołnierzy Wyklętych do ul. Szymanowskiego.


W planach jest również uzupełnienie drogi rowerowej wzdłuż ul. Jaśkowa Dolina (łącznie 300 m trasy).


Ponadto, niebawem ogłoszony zostanie przetarg na budowę brakującej trasy rowerowej wzdłuż ul. Hallera (od ul. Gdańskiej do ul. Uczniowskiej).


Jeszcze jesienią zostanie również odnowiona trasa wzdłuż Kanału Raduni przy Trakcie Świętego Wojciecha.


 


Jeśli jeszcze się zastanawiacie, co robić w wolnych chwilach to podpowiadamy: zakładajcie wygodne ubranie, kas i w drogę!


 


Źródło: Dziennik Bałtycki, 30.09.2016 r.

Zwiń

Rozwiń

Na bycie rowerzystą nigdy nie jest za późno! data 27.09.2016

Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przygotowała SenioRowerowy Weekend, Bezpieczeństwo seniorów. Przedsięwzięcie ma na celu poszerzenie wiedzy osób starszych na temat przepisów i bezpieczeństwa ruchu drogowego, a co za tym idzie zmniejszenia ilości wypadków na drogach. Najczęściej do wypadków z udziałem rowerzystów dochodzi podczas nieprawidłowego wykonywania manewru skrętu, niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych czy nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu.


W każdy weekend, od 24 września do 23 października 2016 r. KRBRD we współpracy z ośrodkami kultury, klubami seniora i uniwersytetami Trzeciego Wieku zorganizują dni otwarte w województwach: łódzkim, śląskim, mazowieckim, lubelskim i małopolskim.


Odbywać się tam będą warsztaty o tematyce bezpiecznej jazdy. W zaaranżowanym do tego celu miejscu rowerzyści - seniorzy będą mieli okazję sprawdzić znajomość przepisów. Można również skorzystać z porad mechanika, który podpowie, w jaki sposób zadbać o stan techniczny roweru.


Przewidziano również konkursy, w których nagrodą będą nowoczesne rowery, oczywiście z kaskiem ochronnym.


Warsztaty połączono również z możliwością odbycia bezpłatnego badania wzroku dla osób powyżej 60 roku życia.


Zachęcamy więc rowerzystów z wymienionych województw do wzięcia udziału w warsztatach. Przyniesie to zarówno korzyść dla nich samych, jak i dla wszystkich innych uczestników ruchu drogowego.


Źródło: http://www.krbrd.gov.pl/

Zwiń

Rozwiń

Rowerzysto, uważaj na siebie i na... swój portfel! data 05.10.2015

Mimo tego, że nastała jesień – pogoda w dalszym ciągu sprzyja rowerzystom. Ponawiamy więc apel o ostrożność i czujność na drogach.


 



W 2014 roku rowerzyści przyczynili się do 1786 wypadków, w których zginęło 146 osób, a 1716 poniosło obrażenia. Mimo, że ogólna liczba wypadków spadła, to ilość zdarzeń z udziałem jednośladów wzrosła.
 Przy jakich manewrach najczęściej dochodzi do wypadków? Najczęściej to:
- nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu,
- nieprawidłowo wykonany manewr skrętu,
- nieprawidłowe dostosowanie prędkości do warunków oraz
- jazda po przejściach dla pieszych lub
- bez oświetlenia pojazdów.
Najczęściej do wypadków dochodziło w najwyższym sezonie rowerowym, a więc w lipcu.



Przypominamy, że rowerzyści mają prawo wyprzedzać pojazdy stojące w korku zarówno z lewej, jak i z prawej strony, a także mogą zajmować środkową część jezdni, a nie tylko skrajną, prawą stronę, ale pamiętajcie, że mają też obowiązek znać i stosować się do przepisów ruchu drogowego.
Jak zawsze, najlepiej zachować wszelkie środki ostrożności poruszając się po drogach. O bezpieczeństwo w ruchu drogowym powinni zadbać nie tylko kierujący samochodem, ale także prowadzący jednoślady.


 



Co dzieje się jednak w przypadku, gdy dojdzie do zderzenia kierowcy pojazdu z motocyklistą?
Jeśli nikt nie został ranny, nie ma obowiązku wzywania na miejsce zdarzenia policji. Kiedy wina leży po stronie kierowcy samochodu, wystarczy spisać oświadczenie i ubezpieczyciel z OC pokryje szkody wyrządzone podczas zdarzenia drogowego. Rowerzysta otrzyma należne mu odszkodowanie, nawet w przypadku, gdy on sam nie posiada ubezpieczenia OC.
Problem może pojawić się jednak wtedy, gdy winę za wypadek ponosi cyklista. W jego obowiązku jest zapłata odszkodowania za szkody na mieniu czy zdrowiu spowodowane w zderzeniu. W przypadku rowerzysty nie ma jednak konieczność wykupu polisy chroniącej od odpowiedzialności cywilnej. W praktyce zdarza się więc, że rowerzysta, nie chcąc ponosić odpowiedzialności finansowej, ucieka z miejsca zdarzenia.



Apelujemy więc zarówno o rozsądek, jak i zachowanie szczególnej ostrożności. Uważajcie na siebie wzajemnie – ochroni to zarówno Wasze zdrowie i życie, ale także zasobność Waszych portfeli przed nieplanowanymi wydatkami, o których mowa powyżej.


Źródło: Tygodnik Motoryzacyjny "Motor", nr 34/2015 z dnia 17.08.2015 r.

Zwiń

Rozwiń

Planowane szlaki rowerowe w woj. pomorskim do 2020 r. data 28.05.2015

Województwo pomorskie jest atrakcyjnym miejscem wypoczynku i rekreacji nie tylko dla turystów, ale również dla mieszkańców. Urzeka niezwykłymi krajobrazami i fascynującą przyrodą. Otoczenie lasów, morza bałtyckiego czy licznych rzek  gwarantuje potencjał turystyczny, nad wykorzystaniem którego trwają ciągłe prace. Do roku 2020 mają zostać zrealizowane projekty mające na celu m.in. stworzenie zintegrowanych szlaków rowerowych o randze międzynarodowej.
Regionalny Program Strategiczny „Pomorska Podróż” obejmuje m.in. wykonanie tras rowerowych o charakterze międzynarodowym wraz z pełną infrastrukturą, której zadaniem będzie zagwarantowanie b bezpiecznej, komfortowej i atrakcyjnej podróży. Korytarz trasy R-10 biegnie Od Ustki na Mierzeję Wiślaną przez Smołdzino, Łebę, Białogórę, Karwię, Puck, Gdynię i Gdańsk. Ma on długość 320 km. Trasa R-9 zaś ma podążać wzdłuż brzegów Wisły, po obu jej stronach i liczy sobie 200 km długości.
Przewidywany efekt końcowy to stworzenie atrakcyjnej oferty wypoczynkowo – rekreacyjnej dla mieszkańców i turystów województwa pomorskiego.



Źródło: „Pomorskie”, nr 2 (110) marzec – kwiecień 2015.

Zwiń

Rozwiń

Trasy kaszubskie data 22.05.2015

Malownicze pojezierze kaszubskie jest nadal niedocenione przez rowerzystów. Co prawda, spotyka się tu rowerzystów, ale najczęściej są to zorganizowane wyprawy cyklistów z Trójmiasta lub okoliczni mieszkańcy, którzy rower traktują jako środek transportu, a nie rekreacji. Problem może stanowić dojazd do terenów rekreacyjnych. Prowadzący szlak kartuski, oznaczony kolorem niebieskim, powiedzie nas przez okolice Jeziora Otomińskiego, przez Sulmin, Niestępowo i przyjaźń do Żukowa, ale choć jest to trasa prosta, liczy ok. 35 km. Wyjściem z tej sytuacji może być przewiezienie rowerów na bagażniku samochodowym lub – planując odpoczynek na Kaszubach – koniecznie uwzględnić możliwość zabrania rowerów.


 



Trasa rowerowa „Kamienne kręgi”
Szlak zaczyna się i kończy w Ostrzycach. Orientacyjnie, szlak biegnie przez Ramleje, Goręczyno, Somonino, Wyczechowo, Nowy Dwór, Sarni Dwór, Owczarnię, Stawki, Rąty, Koszowatkę i z powrotem do Ostrzyc. Warto zabrać ze sobą mapę trasy, choć zgubić się jest trudno – okoliczni mieszkańcy na pewno pomogą odnaleźć trasę. Długość trasy to ok. 32 km. Każdy, kto się na nią zdecyduje, na pewno nie pożałuje. Polne drogi, odcinki wiodące lasem i piękne krajobrazy na pewno dostarczą Wam mnóstwa niezapomnianych widoków i … energii, mimo fizycznego zmęczenia.


 



Trasa rowerowa Kartuzy – Sianowo – Kartuzy
Szlak poprowadzi nas do Sanktuarium w Sianowie. Z Kartuz możemy wyruszyć w Kierunku Kos, następnie Chmielna i Garczu. Po drodze miniemy sporo jezior, co w sezonie letnim na pewno zachęcą do kąpieli. Dojeżdżając do urokliwego Sianowa – warto odpocząć i się posilić, a później asfaltową drogą wrócić z powrotem do Karuz. Trasę można modyfikować na różne sposoby. Poleca się wydłużenie szlaku o zwiedzenie Łapalic i sławnego, niedokończonego zamku, zwanego kaszubskim Hogwarthem.



Trasa rowerowa „Kaszëbskô Stegna”
Szlak liczy ok. 20 km. Prowadzi przez najpiękniejsze tereny Kaszub, ale wymaga od cyklistów dobrej kondycji. Wycieczkę rozpoczynamy od najwyższego na Kaszubach wzniesienia – od Wieżycy. Warto – na rozgrzewkę – wejść na wieżę widokową, z której roztacza się piękny widok na okolicę. Koniecznym wydaje się być również zapoznanie się z atrakcjami Centrum Edukacji  i Promocji |Regionu w Szymbarku. Po drodze przejedziemy również przez okolice cmentarzyska kurhanowego w Uniradze. Finałem wycieczki będzie centrum Stężycy. Kaszëbskô Stegna została oznaczona specjalnymi znakami, na których widnieje sylwetka rowerzysty i roweru oraz czerwonym paskiem z nazwą trasy.


Źródło: Polska Dziennik Bałtycki, 11 maja 2015 r.

Galeria zdjęć:

Zwiń

Rozwiń

Trójmiejski Park Krajobrazowy data 15.05.2015

Wycieczki dla początkujących



  1. Pachołek – Sopot


Trasa bardzo prosta i przyjemna. Szlak oznaczony charakterystycznymi symbolami roweru na drzewach wiedzie częściowo Drogą Nadleśniczych. Płaskie pagórki nie powinny sprawić Wam większych trudności. Można również rozpocząć swoją podróż z Sopotu. Szlak proponuje się rozpocząć przy Sanatorium Leśnik, a potem podróżować przez las i asfaltową drogą do Leśniczówki Gołębiewo, a stamtąd prosto na Pachołek. Szlak mierzy długość ok. 8 km. Warto wycieczkę połączyć z wejściem na wieżę widokową na Oliwskim Pachołku – widok jest piękny!



  1. Pętla Sopocka


Jeszcze łatwiejsza trasa wiedzie po Sopockim lesie. Poniżej przedstawiam mapę trasy, która zadowoli zapewne tych, którzy nie lubią zbyt dużego wysiłku fizycznego.


Szlaki dla wytrwałych



  1. Chcąc spróbować swoich sił, poleca się przejazd lasami z Gdańska do Gdyni. Jest to trasa o długości 46 km, a obfituje w odcinki trudne i bardzo trudne – niekiedy wymagające przeniesienia roweru. Jest to szlak oznaczony kolorem żółtym. Jego orientacyjne punkty to m.in. Dworzec PKS Gdańsk (okolocy Góry Gradowej)cmentarz żołnierzy francuskich, Królewska Dolina, Jaśkowy Las, wzgórze Sobótka, Jaśkowa Dolina, Dolne Migowo, tzw. szlak „zwiniętych torów”, Dolina Strzyży, leśniczówka Matemblewo, Złota Karczma, Lasy Oliwskie (Droga Matarniańska, Węglowa, Dolina Ewy), Owczarnia, Osowa, leśniczówka Gołębiewo, linia kolejowa Gdynia – Kościerzyna, Źródło MArii, Gdynia Kacze Buki, ul. Chwaszczyńska, droga do Wiczlina, Góra Donas, rzeka Kacza, Krykulec, cmentarz Witomiński, Działki Leśne, Gdynia, Dworzec PKP. Obraz opisanej trasy zamieszczam poniżej, ale proszę pamiętać, że trasę można modyfikować na tyle sposobów, ile pomysłów przyjdzie Wam do głowy.


 



  1. Z Gdańska do Gdyni można również dojechać rozpoczynając szlak w okolicy Oliwskiego Pachołka, przez leśniczówkę Gołębiewo, Wielki Kack, Karwiny, ul. Nałkowską, Chwarzno, a w ślad za gdyńskimi oznaczeniami do Działek Leśnych lub w stronę Chylonii. Trasa mierzy ok. 30 km, ale jest stosunkowo łatwa.


 


Źródło: Polska Dziennik Bałtycki, 11.05.2015 r.

Galeria zdjęć:

Zwiń

Rozwiń

Szlak bursztynowy data 08.05.2015

Szlak Bursztynowy w okolicach Gdańska liczy ok. 35 km. Rozpoczyna się w Pruszczu Gdańskim, niedaleko zrekonstruowanej Faktorii Handlowej, a kończy przy Jeziorze Otomińskim. Trasa przebiega z dala od zgiełku miasta i wiedzie duktami leśnymi i drogami gruntowymi.  Czas przejazdu to około 4,5 godziny.
Podążając żółtym szlakiem trzeba koniecznie zatrzymać się i zwiedzić Faktorię Handlową, która zaprasza nas na swój teren już na początku trasy. Przybliży nam ona zwyczaje kupieckie, które obowiązywały niemal dwa tysiące lat temu. Zrekonstruowane chaty, ekspozycje archeologiczne w połączeniu z nową technologią zainteresują każdego zwiedzającego.
Następnie warto zatrzymać się przy elektrowni wodnej przy rzece Raduni, która produkuje prąd na potrzeby Gdańska i okolic.
Warto również zwrócić uwagę na neolityczną kopalnię bursztynu na terenie rezerwatu „Bursztynowa Góra”, która znajduje się w lasach otomińskich, niedaleko wsi Bąkowo. Niegdyś była to kopalnia odkrywkowa, Pozostały po niej tylko wyrobiska w postaci lejów. Największy z nich ma 40 m średnicy i 15 m głębokości.
Różnorodność krajobrazów wzbudza zachwyt nie tylko u osób, które odwiedzają ten szlak po raz pierwszy. Na trasie spotkamy się zarówno z atrakcjami architektonicznymi jak i z pięknem kaszubskiego krajobrazu, gdzie wzrok będziemy mogli nacieszyć widokiem zarówno rzeki, jeziora jak i zieleni przyrody.
Raz jeszcze zachęcam do czynnego odpoczynku na łonie natury połączonego z wieloma atrakcjami, jakie oferuje nam okolica. Życzymy udanej wyprawy, sprzyjającej pogody!


Źródło:  http://rowery.trojmiasto.pl/
http://rowery.trojmiasto.pl/

Galeria zdjęć:

Zwiń

Rozwiń

Rowerzysta w ruchu drogowym data 06.05.2015

Policja podsumowała ubiegłoroczny sezon rowerowy. Od kwietnia do września 2014 r. doszło do 1266 wypadków z udziałem rowerzystów. W tych zdarzeniach śmierć poniosło 82 rowerzystów, a 1237 odniosło obrażenia ciała. W całym 2014 r. rowerzyści byli sprawcami 1786 wypadków, w których zginęło 146 osób, a 1716 trafiło do szpitala z obrażeniami. Ogółem z udziałem rowerzystów miało miejsce 4 850 wypadków. Życie straciło w nich 286 cyklistów, a 4 270 odniosło obrażenia.


Najczęstszymi błędami popełnianymi przez rowerzystów były:


- nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu (673 wypadki),


- nieprawidłowy manewr skrętu (248 wypadków),


- niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drogach (141 wypadków)


- przejeżdżanie przez przejścia dla pieszych (134 wypadki).

Z przeprowadzonej analizy wynika, że najwięcej wypadków powodują starsi cykliści. Spowodowane przez nich wypadki pochłonęły największą ilość ofiar śmiertelnych. Osoby pow. 60 roku życia spowodowały 490 wypadków, co stanowi 27,4 % ogółu wypadków spowodowanych przez rowerzystów. Zginęło w nich 88 osób (60,3 proc. ofiar), a 418 zostało rannych (24,4 proc.). Nietrzeźwi rowerzyści spowodowali 212 wypadków (11,9 proc. ogółu). Zginęło w nich 20 osób, a 201 zostało rannych.


Rowerzyści dostali najwięcej mandatów karnych z powodu jazdy po chodniku przeznaczonym dla ruchu pieszego (kwota mandatu wynosi 50 zł) i przejeżdżanie przez przejście dla pieszych (za co grozi 100 zł mandat). Zdarzały się również mandaty za nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu, nieprawidłowe skręcanie, jazda po niewłaściwej stronie drogi oraz niestosowanie się do znaków i sygnałów na drodze.


Ponadto, warto zaznaczyć, że jako pełnoprawny uczestnik ruchu drogowego – rowerzysta ma również te same obowiązki co kierowcy pojazdów silnikowych, a więc za nieprzestrzeganie czerwonego światła na sygnalizacji świetlnej zapłacą mandat wysokości 300 – 500 zł.


 


Źródło: http://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci/bezpieczenstwo/

Zwiń

Rozwiń

Szlak rowerowy do Dębu Świętopełka - Lębork data 29.04.2015

Wycieczkę rozpoczynamy w Lęborku. Trasa ma długość ok. 18 km. Podróżujemy drogami gruntowymi i duktami leśnymi, więc jest to trasa godna polecenia rodzinom z dziećmi. 6
Niebieski szlak rowerowy rozpoczyna się przy skrzyżowaniu głównych ulic: Jana Pawła II z Małoszycką. Za rozwidleniem dróg widzimy las, przez który wiedzie nas obrana trasa. Po przejechaniu ok. 5 kilometrów będziemy mogli odetchnąć czystym powietrzem „zielonych płuc Lęborka”, gdzie zaznamy nie tylko ciszy i spokoju, ale także będziemy mieli okazję obejrzeć maleńką, pięknie zdobioną bryłę neogotyckiego kościoła p.w. Matki Boskiej Częstochowskiej. Z obrzeży wsi Leśnice, gdzie znajduje się zabytek, wracamy na szlak i udajemy się na południe, by podróż kontynuować równolegle do jednej z najkrótszych, kaszubskich rzek – Silnicy.
Podążając dalej w kierunku leśnego parkingu, możemy podziwiać malowniczy bór. Docieramy do skrzyżowania dwóch innych ścieżek turystycznych: szlak czarny, krótkodystansowy, spacerowy Szlak Księcia Świętopełka oraz zielony, długodystansowy Szlak Krajobrazów Młodoglacjalnych. Z tego miejsca do celu naszej podróży pozostaje ok. 1 kilometr. Dalej możemy udać się zarówno rowerem jak i pieszo – ścieżką edukacyjno przyrodniczą. Trasa ta jest wzbogacona tablicami informacyjnymi o mijanych gatunkach drzew. Przewidziano również miejsca wypoczynku.
Dąb Świętopełk zakiełkował za czasów namiestnika pomorskiego i księcia gdańskiego Świętopełka II i rośnie po dziś dzień. Nazwa została nadana drzewu na cześć lokalnego władcy. Szacuje się, że ma on ok. 630 – 700 lat. Obecnie Świętopełk mieści się w pierwszej dziesiątce najstarszych drzew w Polsce. Liczy 22 metry wysokości i 770 cm w obwodzie.
Po odpoczynku przy pomniku przyrody warto wybrać się również do pobliskiej wsi Krępkowice, gdzie znajduje się zabytkowy, drewniany dworek myśliwski. Został wzniesiony w 1626 r. i należał do hrabiów z rodziny von Osten. Powstał z myślą o myśliwych, którzy byli zapraszani przez ówczesnych właścicieli wsi na wspólne polowania. Było to miejsce bardzo popularne, gdyż tereny te niegdyś obfitowały w zwierzynę łowną. Mówi się Nawe, że przyjeżdżał tu na polowania Herman Goering. Po zakończeniu II wojny światowej budynek przejęły Lasy Państwowe. Wtedy też budynek został przekształcony w obiekt mieszkalny. Od końca lat 90.-tych dworek powoli zaczął niszczeć. Znalazł się jednak człowiek, który uratował to miejsce od niepamięci i zainwestował w jego renowację. Dziś jest to obiekt agroturystyczny, który oferuje zarówno noclegi, wyżywienie, jak i szereg atrakcji dla przyjezdnych.
Wracając na trasę rowerową do Dębu Świętopełka – z powrotem podążamy oznaczonym kolorem niebieskim szlakiem rowerowym. Trasa przebiega przez Dziechlino w kierunku dawnej wsi folwarcznej – Małoszyce. Tam też warto zatrzymać się przy starej kaplicy grobowej, która dziś pełni funkcję kościoła filialnego. Kościół usytuowany jest w przydworskim parku, który zachwyca pięknymi świerkami oraz cisami. Ostatnim odcinkiem trasy jest długi, dość stromy i kręty zjazd, więc należy tu zachować wszelkie środki ostrożności. Trasa kończy się w miejscu, w którym rozpoczęliśmy wycieczkę.



Źródło: http://rowery.trojmiasto.pl/Szlak-rowerowy-do-Debu-Swietopelka-n87060.html

Galeria zdjęć:

Zwiń

Rozwiń

Szlak rowerowy Gdańsk Oliwa - Złota Karczma data 24.04.2015

Szlak łączący Oliwę ze Złotą Karczmą oznaczony jest kolorem niebieskim. Długość trasy to ok. 8 km. Większą część trasy pokonujemy gruntowymi drogami prowadzącymi przez Trójmiejski Park Krajobrazowy. Wracając na miejsce, z którego wyruszyliśmy, mamy możliwość wyboru wielu tras, tak więc szlak na pewno nie będzie monotonny. Dukty leśne umożliwią nam ułożenie atrakcyjnego szlaku.
Naszą podróż zaczynamy przy ulicy Bytowskiej, gdzie mieści się zabytkowa Kuźnia Wodna. Jest to unikatowy obiekt, jedyny tego typu w Polsce, z XVI w. Posiada czynne urządzenia do obróbki stali poruszane siłą wody z Potoku Oliwskiego. Odbywają się tam pokazy dawnych technik kowalskich a także kameralne koncerty muzyki jazzowej.


 



Następnie droga wiedzie pod górę Potoku Oliwskiego. Po ok. 300 metrach skierujemy się w stronę odrestaurowanego domy młynarzy, który znajduje się na terenie kompleksu Dworu Oliwskiego. Za nim rozpoczyna się nasz przejazd przez las, gdzie najpierw wjeżdżamy w Dolinę Czystej Wody, z której możemy podziwiać wzniesienie trójmiejskich lasów. Nasza trasa wiedzie na górę Drogą Marnych Mostów. Odcinkiem, który zmusi nas do największego wysiłku będzie kilkusetmetrowa droga przed tzw. Starym Ogrodem. Wzniesienie to osiąga nawet 150-200 m wysokości.


 



Docierając na szczyt, droga rozwidla się. Oznakowanie trasy zachęca nas do skręcenia w lewo, by Węglową Drogą dojechać do Doliny Zajączkowskiego Potoku. Po takim odcinku warto zrobić sobie przerwę przy Diabelskim Kamieniu, czyli granitowym głazie rozłupanym na dwie części, który jest pozostałością po lądolodzie skandynawskim, a więc ma kilkanaście tysięcy lat. Z kaszubskiej przypowieści wynika, że nieopodal tego głazu biedny chłop sprzedał swoją duszą duszę diabłu w zamian za obietnicę życia w bogactwie przez dziesięć lat, na co zdecydował się podpisując cyrograf własną krwią. Kaszub, po określonym czasie, powrócił na miejsce spotkania, gdzie czekał na niego „kusy”. Chłop postanowił pertraktować z diabłem i zaproponował mu grę w karty: jeśli szatan przegra – odda cyrograf, jeśli zaś wygra, pojmie nie tylko duszę chłopa, ale również jego żony. Zły był pewny wygranej, więc zgodził się na propozycję. Przeliczył się jednak, gdyż okazało się, że diabeł nie zna tej karcianej gry. Rozwścieczony, uderzył ręką w głaz, który rozłamał się na połowę i uciekł do lasu.



Po odpoczynku udajemy się niebieskim szlakiem po łuku w lewo, by za chwilę wykonać ostry zakręt w prawo i dotrzeć na leśną drogę asfaltową, która zwana jest Matarniańską Drogą. Możemy tu podziwiać widoki Doliny Bobrów i drzewa pomnikowe. Wyżej trasa odbiega w dukt zwany Trawiastą drogą, który kończy się w Złotej Karczmie.


Żródła:
http://rowery.trojmiasto.pl/
http://www.kuzniawodna.eu/

Galeria zdjęć:

Zwiń

Rozwiń

Rowerzysta w ruchu drogowym data 13.04.2015

Rowerzyści powinni poruszać się po ścieżkach rowerowych – jeżeli oczywiście takie zostały wytyczone. Warto przypomnieć – szczególnie kierowcom wykonującym manewr skrętu w prawo - że cyklista ma pierwszeństwo na przejeździe rowerowym. Kierowcy zazwyczaj pamiętają, by ustąpić pierwszeństwa pieszym, ale niekiedy zapominają o zwróceniu szczególnej uwagi na rowerzystów, którzy poruszają się z większą prędkością niż pieszy.
Przypominamy również, że cyklista ma prawo wyprzedzić pojazdy jadące wolniej z PRAWEJ strony, dlatego tak ważne (zwłaszcza przy skręcie w prawo) jest upewnienie się, czy naszego pojazdu nie wyprzedza rowerzysta. W przeciwnym razie może dojść do potrącenia cyklisty.
Aby zwiększyć płynność ruchu i poprawić bezpieczeństwo, zwróćmy uwagę, czy na przykład zatrzymując się na czerwonym świetle, zostawiamy wolną przestrzeń po prawej stronie swojego pojazdu, by umożliwić przejazd rowerzystom.
Uwaga, rowerzyści! Macie swoje prawa, ale pamiętajcie, że konieczna jest również znajomość przepisów ruchu drogowego z Waszej strony!
Często dzieje się tak, że cykliści z bardzo dużą prędkością przejeżdża przez przejście dla pieszych, jeździ pod prąd drogą jednokierunkową czy w inny sposób narusza przepisy ruchu drogowego. Wszelkie odstępstwa od kodeksu mogą nieść za sobą szereg niebezpiecznych zdarzeń drogowych, mogących nieść za sobą nie tylko uszkodzenie mienia, ale przede wszystkim zdrowia czy nawet utratę życia ludzkiego.
Kraje zachodnie chcą walczyć z niestosowaniem zasad ruchu drogowego przez motocyklistów stosując surowe mandaty. Należy jednak poszukać i niwelować problem u źródła, kładąc szczególnych nacisk na edukację cyklistów, przypominając, że niezachowanie należytego bezpieczeństwa jest groźne szczególnie dla nich samych.



http://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci/bezpieczenstwo/

Zwiń

Rozwiń

Ścieżki rowerowe - jak powinny wyglądać data 10.04.2015

Rower staje się coraz popularniejszym środkiem lokomocji w Polsce. Wykorzystywany jest zarówno w celach rekreacyjnych, jak również jako najdogodniejszy środek transportu pomagający w dojeździe do pracy, szkoły czy na zakupy. Korzystanie z roweru nie wiąże się ze staniem w korkach, a w centrach niejednokrotnie można dotrzeć nim tam, gdzie obowiązuje zakaz poruszania się samochodami.


Ułatwieniem dla cyklistów jest tworzenie infrastruktury rowerowej. Niestety, bardzo często zdarza się tak, że nie jest ona przyjazna ani rowerzystom, ani innym uczestnikom dróg.
Przepisy techniczno – budowlane stanowią, że projektować można jedynie ścieżki, a nie drogi, rowerowe. Szczegółowe parametry techniczne ścieżki rowerowej określają jedynie minimalne szerokości ścieżki oraz pochylenia podłużne i poprzeczne nawierzchni. Nie ma wzmianki na temat parametrów łuków poziomych, pionowych czy rodzaju i konstrukcji nawierzchni. Przed nowelizacją ustawy Prawo o ruchu drogowym, budowano jedynie dwukolorowe chodniki, które po oznakowaniu, miały służyć zarówno pieszym jak i rowerzystom. Problematyczne było ustalenie szerokości części przeznaczonej dla rowerzystów i części dla pieszych. Często zdarzało się tak, że strefa dla pieszych była węższa niż dla rowerzystów, a kolorystyka nawierzchni bywała różna, także wzajemnie odwrotna w obrębie jednego miasta.  Powodowało to korzystanie ze ścieżek rowerowych przez pieszych i odwrotnie, co było powodem nie tylko konfliktów i nerwów, ale również realnym zagrożeniem dla użytkowników dróg.
Dopiero nowelizacja ustawy skłoniła do innego spoglądania na problem infrastruktury odpowiednio dostosowanej do potrzeb. Akty wykonawcze do ustawy Prawo budowlane są nieścisłe, więc projektanci bazują na „instrukcji użytkowania drogi” oraz lokalnie obowiązujących standardach projektowania, odnoszące się do rodzaju i konstrukcji nawierzchni czy promieni łuków. Nadal jednak przepisy techniczno-budowlane  i użytkowe nie są spójne. Mimo to, z definicji drogi rowerowej  jasno wynika, że koniecznym jest odseparowanie ruchu rowerowego od innych rodzajów ruchu. Niedopuszczalne jest więc eksploatowanie dwukolorowych chodników z podziałem powierzchni dla pieszego i rowerzysty w sposób inny, niż zachowanie priorytetu dla ruchu pieszego. W takich przypadkach powinny być stosowane znaki C-13/C-16 z kreską poziomą, a nie pionową.
Pasy dla rowerzystów wyznaczane są tylko wtedy, gdy miejsce dysponuje odpowiednią szerokością jezdni. Jako że rower jest pojazdem potrzebującym stosunkowo niewiele miejsca, dopuszcza się możliwość wyznaczania pasów ruchu dla rowerów pod prąd na jezdniach jednokierunkowych. Sporo wysiłku może kosztować wyznaczenie kontrapasów dla rowerzystów, by zachować jasność, jednolitość przekazu oraz zapewnić bezpieczeństwo uczestnikom ruchu drogowego. Priorytetem jest zapewnienie separacji rowerzysty na początkowym i końcowym odcinku wyznaczonego pasa ruchu. Konieczne jest również czytelne oznaczenie pionowe i poziome. Ponadto, zalecane jest także umieszczenie dodatkowych separatorów ruchu umieszczonych wzdłuż linii ciągłej.


Niejednolitość przepisów utrudnia tworzenie spójnych dróg rowerowych, dlatego też niektóre rozwiązania wydają się mało czytelne dla cyklistów oraz kierowców. Nie zmienia to faktu, że ścieżek rowerowych przybywa, a rowerzyści mogą czuć się coraz bezpieczniej na projektowanych specjalnie dla nich pasach ruchu.


Źródło: Miesięcznik „Szkoła Jazdy”, nr 4/2015.

Galeria zdjęć:

Zwiń

Rozwiń

Rowerowe szlaki i upodobania data 02.04.2015

Z badań przeprowadzonych na zlecenie Europ Assistance Polska wynika, że polscy rowerzyści cenią bezpieczeństwo, ale mimo to rzadko używają odblasków i kasków. To pierwsze Ogólnopolskie Badanie Rowerowe, z którego powinniśmy wyciągnąć wnioski na przyszłość.
Gdańsk, jako jedno z najbardziej przyjaznych miast dla rowerzystów, może pochwalić się ciągle rozrastającą się infrastrukturą ścieżek rowerowych. Rośnie liczba osób, które dojeżdżają rowerami do pracy czy szkoły. Mimo to, kierowcy dwukółek mają dość kiepskie zdanie o sobie wzajemnie. Połowa badanych uważa, że cykliści, których spotykają na swojej drodze, nie dbają o bezpieczeństwo na drodze. Około 10% przyznaje, że w ciągu kilku ostatnich lat byli ofiarami kradzieży roweru, a co czwartemu ukradziono pojazd z piwnicy.
Średnio w jednym gospodarstwie domowym znajdują się dwa lub trzy rowery. Najczęściej kupujemy rowery górskie (55%) i miejskie (54%). Do pojazdów trekkingowych skłania się 11% ankietowanych, a kolarzówki kupiło ok. 8 %. Okazuje się, że rowerów górskich najczęściej używają mieszkańcy miast, zaś na rowerach miejskich poruszają się najczęściej mieszkańcy wsi. Ponadto, najbardziej lubimy podróżować na rowerach w towarzystwie. Tylko 25% ankietowanych deklaruje samotne podróże – i są to najczęściej osoby starsze.
Władze Gdańska zaplanowały budowę kolejnych tras dla cyklistów. Skupią się przede wszystkim na ścieżkach, które prowadzić mają przez ulicę Nowolipie, Rakoczego i Potokowej. Trasa ta ma połączyć dzielnicę Piecki – Migowo ze Śródmieściem, ale również z przystankiem PKM Brętowo. Co więcej, o na rozwój infrastruktury ścieżek rowerowych mogą również liczyć mieszkańcy i wielbiciele podróży rowerowych w okolicy Przeróbki, Jasienia, Śródmieścia czy Wyspy Sobieszewskiej. Nie zapomina się także o remontach istniejących już ścieżek. Modernizacji ma zostać poddana infrastruktura drogowa głównie we Wrzeszczu- wzdłuż Alei Zwycięstwa oraz ulicy Grunwaldzkiej.



Źródło: Dziennik Bałtycki, 27 marca. 2015 r.

Zwiń

Rozwiń

Ubezpieczenie dla rowerzystów data 31.03.2015

Rower coraz częściej staje się powszechnym środkiem transportu. Dużą popularnością cieszą się również wypożyczalnie rowerów, z których korzystać mogą osoby, które nie są doświadczonymi cyklistami.
Wzrost popularności rowerów wiązać się może również ze wzrostem ilości wypadków czy choćby uszkodzeń mienia innych osób przez rowerzystów, dlatego warto pomyśleć o polisie ubezpieczeniowej.
Wśród właścicieli pojazdów mechanicznych, ubezpieczenie OC jest konieczne, gdyż wyrządzone szkody są zazwyczaj poważniejsze i wypłata odszkodowania z własnych środków kierowcy byłaby często niemożliwa. W przypadku rowerzystów prawdopodobieństwo, że spowodują wypadek na tyle poważny w skutkach, że będą musieli zapłacić odszkodowanie rzędu kilkudziesięciu czy kilkuset tysięcy złotych jest niewielkie, ale mimo to mniejsze szkody wyrządzone przez rowerzystów zdarzają się stosunkowo często. Rowerzysta może uszkodzić zaparkowany pojazd, potrącić pieszego czy choćby zniszczyć mu ubranie. W takich przypadkach pomocna będzie polisa ubezpieczeniowa OC w życiu prywatnym obejmująca swoim zakresem jazdę rowerem.
W przypadku rowerzystów możliwe jest też wykupienie polisy casco, która zapewni wypłatę odszkodowania  w razie zniszczenia czy uszkodzenia sprzętu. Polisy nie obejmują co prawda kradzieży sprzętu pozostawionego przed sklepem czy w innym miejscu, ale gdyby doszło do napaści rabunkowej, ubezpieczyciel będzie zobowiązany do wypłaty odszkodowania.  Jeśli rower zostanie skradziony  z piwnicy, komórki czy z balkonu, właściciel będzie mógł skorzystać z polisy mieszkaniowej. Warunkiem jest jednak odpowiednie przechowywanie roweru określonych w warunkach ubezpieczenia oraz udokumentowanie straty.
Rowerzystom m oże się również przydać ubezpieczenie NNW zapewniające świadczenia w razie nieszczęśliwego wypadku, którego skutkiem jest uszczerbek na zdrowiu. Rekompensata może wtedy pokryć wydatki przeznaczone na leczenie czy rehabilitację. Ponadto, jeśli uprawiamy triathlon czy inne rowerowe sporty wyczynowe, należy się upewnić, czy polisa, którą posiadamy lub zamierzamy wykupić obejmuje swym zakresem również ten dział. Jeśli nie, warto zainwestować i opłacić dodatkową składkę. Poszczególne ubezpieczenia (za wyjątkiem casco) można wykupić niezależnie od siebie.
Ubezpieczyciele przygotowali specjalne pakiety dla rowerzystów. Polisa obowiązuje bez względu na to, czy poruszamy się rowerem własnym, miejskim czy np. wypożyczonym z wypożyczalni. Należy jednak pamiętać, że gdy dojdzie do uszkodzenia wypożyczonego roweru, OC nie będzie obowiązywało. Skorzystać będzie jednak można z ubezpieczenia casco, jeżeli takowe posiadamy. Jeśli jesteśmy w posiadaniu Policy OC w życiu prywatnym, NNW, a dodatkowo rower jest chroniony przed kradzieżą czy włamaniem przez polisę mieszkaniową, to pakiet ubezpieczeniowy jest zbędny. Jeśli jednak nie korzystamy z powyższych ubezpieczeń, wydatek ok. 100 zł w sezonie rowerowym może nas uchronić przed dużymi stratami finansowymi.



Źródło: Dziennik Rzeczpospolita, 26.03.2015 r.

Zwiń

Rozwiń

Bardzo szczęśliwi rowerzyści! data 13.03.2015

W Waszyngtonie przeprowadzono badania na grupie 600 osób w wieku 18-56 lat, którzy na trasie minimum 16 km cztery razy w tygodniu lub częściej jeżdżą na rowerze. Wyniki tego eksperymentu wykazały, że osoby te są w lepszej kondycji nie tylko fizycznej, ale również psychicznej niż osoby, które nie poruszają się jednośladem.  Współczynnik chorób serca u tych osób określono na 42,7%. Porównywalnie do 84,7% u pozostałych osób.  Zaobserwowano również spadek zachorowań na nadciśnienie tętnicze, astmy, chorób gruczołów łojowych, żylaków czy dolegliwości ortopedycznych. Osoby systematycznie jeżdżące na rowerze zapytane o samopoczucie odpowiadały, że uważają się za szczęśliwych lub bardzo szczęśliwych.



Czy to nie dostateczny dowód na to, że, jeśli to możliwie, warto zamienić samochód na rower?



Źródło: http://www.bractworowerowe.ats.pl/

Zwiń

Rozwiń

Rowerzysta kontra kierowca: nowe przepisy i śluzy rowerowe data 19.10.2014

Wysokie ceny paliw oraz zatłoczone ulice sprawiają, że coraz więcej mieszkańców miast zamienia cztery kółka na dwa. Rowerzyści masowo pojawiają się już od wczesnej wiosny, zapełniając ścieżki rowerowe i przemykając pomiędzy samochodami przy prawej krawędzi jezdni. Nowe przepisy dały im wiele praw, a ich ignorowanie kończy się dla kierowców wysokimi mandatami.


Rowerzysta - pełnoprawny uczestnik ruchu
Wielu kierowców jest zdania, że drogi należą do użytkowników samochodów. Tymczasem w maju 2011 roku weszła w życie nowelizacja prawa o ruchu drogowym, która radykalnie poprawiła sytuację rowerzystów. Niestety, wielu kierowców do dziś nie wie, jakie zmiany zaszły.
Najważniejszą nowością jest przepis mówiący, że kierowca skręcający w drogę poprzeczną, jest zobowiązany do ustąpienia pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić. Niestety, praktyka pokazuje, iż kierowcy w dalszym ciągu mają problem z zapamiętaniem tego przepisu. Taka pomyłka może być powodem poważnego wypadku, a nawet jeśli skończy się tylko na siniakach i otarciach, dla kierowcy oznaczać będzie to mandat za wymuszenie pierwszeństwa w wysokości 300 zł i 6 punktów karnych.


Czy rowerzyści są bezpieczni na ulicach?
Wprowadzono też możliwość wyprzedzania przez rowerzystów samochodów powoli jadących lub stojących w korku z prawej strony. Trzeba więc pamiętać, by - o ile to możliwe - w godzinach szczytu zostawić przy prawej krawędzi ulicy miejsce dla rowerzystów. Należy też mieć świadomość tego, że poruszając się w korku możemy być wyprzedzani prawą stroną, więc przed skrętem w prawo koniecznie trzeba sprawdzić w lusterku, czy nasz manewr nie spowoduje kolizji.
Znowelizowane przepisy dopuściły także wyjątkowo jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego.


Śluzy rowerowe, czyli nowe skrzyżowania
Nowelizacja przepisów pozwoliła także na wprowadzenie śluz dla rowerów. Takie skrzyżowania stają się coraz bardziej popularne w wielu miastach. Niestety kierowcy często nie mają pojęcia, jak się na nich zachować. Czym jest śluza rowerowa? To część jezdni na wlocie skrzyżowania, na całej szerokości jezdni lub wybranego pasa ruchu - najczęściej oznaczona nie tylko znakami pionowymi, ale też wyraźnym kolorem na jezdni. Śluza przeznaczona jest dla rowerzystów, którzy zajmują miejsce na dowolnym pasie jezdni przed samochodami. Na takim skrzyżowaniu, po zapaleniu się zielonego światła, kierowcy mają obowiązek przepuścić przodem rowerzystów tak, aby opuścili oni skrzyżowanie. Dopiero wówczas można ich wyprzedzić – oczywiście zachowując określony przepisami odstęp 1 metra.
 Śluzy rowerowe zostały ustanowione po to, by rowerzyści mogli bezpiecznie korzystać z dróg o kilku pasach. Wówczas mogą oni skręcić w lewo bez narażania się na potrącenie. Wprowadzenie śluz rowerowych poprawiło również widoczność rowerzystów na skrzyżowaniach. Pierwsza w Polsce śluza rowerowa pojawiła się we Wrocławiu. Obecnie są one coraz popularniejsze także w innych miastach, np. w Krakowie i Łodzi, a ich liczba będzie rosła. Jest to związane ze strategią resortu transportu, który zachęca samorządy do ustanawiania śluz rowerowych. Za nieprawidłowe pokonanie skrzyżowania ze śluzą rowerową kierowcy grozi mandat za wymuszenie pierwszeństwa w wysokości 300 zł i 6 punktów karnych.


Nowe przepisy dotyczące rowerzystów wprowadziły także przepis mówiący, że na skrzyżowaniu i bezpośrednio przed nim kierujący rowerem, motorowerem lub motocyklem może poruszać się środkiem pasa ruchu, jeśli pas ten umożliwia opuszczenie skrzyżowania w więcej niż jednym kierunku. Podobnie jest na rondzie. Tam rowerzyści mogą poruszać się środkiem pasa aż do skrętu w wybraną ulicę, co ma zmniejszyć liczbę potrąceń użytkowników jednośladów.
 Na koniec warto także wspomnieć, że zgodnie z obowiązującymi od 2011 roku przepisami użytkownicy jednośladów mają obowiązek korzystania z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeżeli są one wyznaczone dla kierunku, w którym rowerzysta się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym. Rowerzyści uzyskali zarazem możliwość częstszego korzystania z chodników.
Obowiązujące przepisy dopuszczają korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem w trzech wypadkach:
1.gdy opiekuje się on jadącym na rowerze dzieckiem w wieku do 10 lat,
2.gdy droga, wzdłuż której się jedzie, pozwala na ruch samochodów z prędkością większą niż 50 km/h, a szerokość chodnika wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów,
3.gdy warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni - śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła.
Kierujący rowerem, korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
Pozycja rowerzystów została znacznie wzmocniona w stosunku do innych kierujących pojazdami. W ślad za zmianą przepisów powinny podążyć miasta, budując większą liczbę dróg rowerowych oraz pasów ruchu dla rowerów.


Źródło: Anna Kasolik, Damian Łapka - Kancelaria Prawna Adwokaci i Radcowie Prawni, www.kancelarie.krakow.pl;tb, moto.wp.pl ?

Galeria zdjęć:

Zwiń

Rozwiń

Wzrasta liczba wypadków z udziałem rowerzystów data 19.09.2014

Przybywa wypadków z udziałem cyklistów. I to nie z ich winy.
Ze statystyk Komendy Głównej Policji wynika, że choć na drogach wypadków jest coraz mniej (w zeszłym roku niecałe 36 tys., a jeszcze w 2011 r. – ponad 40 tys.), to jedyną grupą, której ten trend nie dotyczy, są rowerzyści.
W zeszłym roku doszło do 4723 wypadków z ich udziałem (ponad 70 więcej niż dwa lata wcześniej), w których 317 zginęło, a 4573 zostało rannych. Do 85 proc. wypadków dochodzi w terenie zabudowanym. I aż w 64 proc. winni są inni użytkownicy dróg.
Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ani policja nie planują żadnej większej akcji uświadamiającej kierowcom prawa rowerzystów, co nie zwalnia kierowcy z obowiązku ciągłej lektury zmian przepisów.Jednakże zdaniem policji jeżeli rowerzyści  chcą być szanowani przez innych użytkowników dróg, sami powinni bardziej szanować zasady  obowiązujące w wszystkich uczestników ruchu drogowego.
Oskarżani o bezmyślność na drodze i nieprzestrzeganie zasad cykliści jednak coraz rzadziej obarczani są winą za wypadki. Zwiększa się natomiast liczba wypadków, za które odpowiadają kierowcy.Nieprawidłowe wyprzedzanie to jedna z najczęstszych przyczyn wypadków z udziałem rowerzystów. W zeszłym roku policja zanotowała 466 takich wypadków (17 proc. więcej niż rok wcześniej), zginęło w nich 53 rowerzystów, 449 zostało rannych. Cykliści w starciu z samochodami nie mają szans. Na 317 ofiar śmiertelnych w ok. 4,6 tys. wypadków drogowych aż 300 stanowili sami rowerzyści.
Czy sami są sobie winni, bo jeżdżą nieostrożnie? Z policyjnych statystyk wynika, że są winni 1714 wypadków, to ponad 7 proc. mniej niż rok wcześniej. Równocześnie rośnie liczba wypadków, w których winę ponoszą kierowcy. W zeszłym roku – 2346, to o 9 proc. więcej niż rok wcześniej.
 


http://polska.newsweek.pl

Zwiń

Rozwiń

Gdański system rowerowy data 29.06.2014

Audyt polityki rowerowej, transfer dobrych praktyk w ramach projektów unijnych, czy uspokajanie ruchu, to przejawy zmiany filozofii komunikacyjnej. Gdańsk korzysta ze sprawdzonych wzorców zachodnioeuropejskich, dając w Śródmieściu pierwszeństwo pieszym i rowerzystom.
Ponad 30 km wydzielonych dróg rowerowych zostanie wybudowanych w Gdańsku do końca 2014 roku. Jednak doświadczenia wielu europejskich miast wskazują, że budowa wydzielonych dróg rowerowych nie wpływa bezpośrednio na wzrost skali ruchu rowerowego. Chociaż w Gdańsku w  ostatniej dekadzie wybudowano 80 km dróg rowerowych, udział ruchu rowerowego, w tym okresie, wzrósł jedynie z 1,3% do 2%. Miasta niemieckie, np. Berlin, czy Rostok, w znacznie krótszym czasie osiągnęły wzrost udziału ruchu rowerowego do ponad 10%. Kluczem do sukcesu jest niemieckie podejście systemowe oparte na wprowadzaniu kompleksowych udogodnień dla rowerzystów (uspakajanie ruchu, pasy rowerowe w jezdniach, budowa parkingów rowerowych, systemy wsparcia dla osób i firm korzystających z rowerów) i przede wszystkim skutecznej promocji (kampanie skierowane do pracodawców, kobiet, osób starszych itd.). Obecnie w Gdańsku realizujemy projekty Central Meetbike, abc.multimodal oraz Cyclecities.
Program BYPAD to kapitalne narzędzie służące budowaniu lokalnej demokracji. Celem polityki rowerowej nie może być tylko budowa ścieżek rowerowych, ale również wzrost ruchu rowerowego.Podczas światowego kongresu rowerowego Velo-city 2009 w Brukseli kilkadziesiąt europejskich miast przyjęło tzw. Kartę Brukselską (Charter of Brussels). Gdańsk i Kraków jako pierwsze polskie miasta zostały sygnatariuszami dokumentu w siedzibie Parlamentu Europejskiego. To najważniejszy aspekt udziału Gdańska w światowym kongresie rowerowym.Dwa fakty powinny wzbudzić naszą refleksję: aż 44% gospodarstw domowych w Gdańsku nie posiada samochodu, a średnie zapełnienie samochodu poruszającego się po gdańskich ulicach wynosi zaledwie 1,37 osoby. Promocja ruchu pieszego i rowerowego kosztem indywidualnego ruchu zmotoryzowanego jest w tej sytuacji najważniejszym wyzwaniem Gdańska na najbliższe lata.


opracowano na podstawie: www.rowerowygdansk.pl?

Galeria zdjęć:

Zwiń

Rozwiń

II edycja MTB Bike Tour Gdańsk 2013 data 13.10.2013

 


Na terenie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego w okolicach Sanktuarium w Gdańsku Matemblewie rozegrano drugą i ostatnią w tym roku rundę wyścigu w kolarstwie górskim z cyklu MTB Bike Tour Gdańsk.
W porównaniu do pierwszej tegorocznej edycji zainteresowanie wyścigiem było znacznie mniejsze ale na  starcie  stanęło aż 200 zawodników.
Zawody odbyły się w grupach wiekowych od 6-9 lat na trasie 650 metrów; 10-12lat na dystansie ok.3000 m.;13-16 lat na dystansie 1400 m;


Najwięcej jednak emocji wzbudziły dwa ostatnie wyścigi, rozegrane w zupełnie nowej formule. MOSiR w Gdańsku postawił przed kolarzami zadanie pokonania jak największej ilości pętli w czasie 90 minut. Do walki stanęło 150 zawodników.  Najwięcej pętli udało się wykonać czterem zawodnikom, o zwycięstwie których w efekcie zadecydował czas przejazdu całego dystansu. Finisz był bardzo zacięty a zwycięzcy walczyli do końca. 


Źródło: http://rowery.trojmiasto.pl

Galeria zdjęć:

wyścig bikewyścig bike

Zwiń

Rozwiń

Liczniki policzą rowerzystów data 13.10.2013

 Wzorem innych europejskich miast gdańscy włodarze postanowili zmierzyć natężenie ruchu rowerowego w centralnych punktach miasta.
Jeden z liczników zostanie usytuowany na  al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu, tuż przed skrzyżowaniem z ul. Dmowskiego naprzeciwko centrum handlowego Manhattan, natomiast drugi przy Urzędzie Miasta, na skrzyżowaniu ul.Hucisko i ul 3 Maja. Gdański magistrat zamierza zlecić wykonanie dwóch pętli indukcyjnych, które zliczą natężenia ruchu na ścieżkach rowerowych w mieście.


Urządzenia składają się  z totemu z elektronicznym wyświetlaczem oraz z pętli indukcyjnej zainstalowanej pod ścieżką.


Liczniki mają za zadanie promować jazdę na rowerze oraz ma dostarczać aktualne dane o natężeniu ruchu drogowego w mieście. Elektroniczne liczniki dadzą także na odpowiedź na pytanie: jak bardzo zmienia się natężenie ruchu zimą i latem. Mieszkańcy i rowerzyści dowiedzą się także w jakich godzinach pojawia się w Gdańsku rowerowy szczyt drogowy.


To nie będą jedyne liczniki rowerowe na gdańskich ścieżkach. Kolejne takie urządzenia zostaną ustawione w pasie nadmorskim, wzdłuż al. Grunwaldzkiej, a także w ciągu ul. Wita Stwosza. Tam jednak nie będzie  już tablic prezentujących wynik.


A tak liczą rowerzystów w Kopenhadze


 


http://rowery.trojmiasto.pl

Galeria zdjęć:

licznik do liczenia rowerzystówlicznik w kopenhadze

Zwiń

Rozwiń

Rowerzyści chcą się szkolić z przepisów ruchu drogowego. data 13.10.2013

 


Dynamicznie rozwija się infrastruktura rowerowa w Trójmieście. Scieżek rowerowych jest coraz więcej i coraz więcej jest także nowych rozwiazań usprawniających ruch drogowy.
Niektórzy kierowcy jednak narzekają, że rowerzystom brakuje elementarnej wiedzy na temat zasad ruchu drogowego i powinni ten deficyt wiedzy uzupełnić.
Okazuje się, że kiedy pełnoletni rowerzyści chcą się doszkolić z zasad ruchu drogowego, szczególnie po zmianie przepisów, to po prostu nie mają gdzie, bo na terenie Trójmiasta nikt ich nie organizuje.Takich szkoleń nie prowadzi także Policja. Według nowych przepisów, by jeździć rowerem, wystarczy być osobą pełnoletnią i mieć ze sobą dowód osobisty.
A nowe przepisy stawiają rowerzystom trudne zadania. Od czasu zmiany przepisów w Trójmieście przybyło mnóstwo kontrapasów dla rowerów, a także śluz rowerowych jak na ul. Wita Stwosza  w Gdańsku ale niewiele osób wie jak tam prawidłowo się poruszać.


Pomorski Ośrodek Ruchu Drogowego jest skłonny taki kurs zorganizować o ile znajdą się chętni.Natomiast wszyscy angażują się w działania prewencyjne wsród uczniów szkół podstawowych i przedszkolaków.  Najmłodsi podczas zajęć dowiadują się tam podstawowych zasad ruchu pieszego i rowerowego. To krok w dobrą stronę, ale bez dużych sukcesów. W całym roku szkolnym jest to zaledwie kilka tego typu lekcji. Ich efekty widać, gdy prowadzone są systematycznie.
Od nowego roku sytuacja ma jednak ulec znacznej poprawie. Szkoły nauki jazdy już przygotowują ofertę szkoleniową dla rowerzystów.
 


 


Źródło: www.trojmiasto.pl

Galeria zdjęć:

rowerzyści na drodzerowerzyścirowerzysci

Zwiń

Rozwiń

Rozporządzenie MTBiGM weszło w życie data 26.09.2013

W dniu 15 sierpnia 2013 roku weszło w życie Rozporządzenie MTBiGM  z dnia 24 lipca 2013 roku w sprawie znaków i sygnałów drogowych.


Zgodnie z nim na drogach pojawią się znaki informujące o przebiegu szlaku rowerowego, o zmianie kierunku takiej trasy  czy o drogowskazach szlaku rowerowego a także tablice , które podpowiedzą jak jechać na skrzyżowaniu dróg rowerowych.
Wprowadzenie nowych znaków jest związane z dostosowaniem naszego prawa do wymogów unijnych. Mają także ułatwić oznakowanie dużych tras rowerowych biegnących niekiedy przez kilka województw a także wpłynąć na negatywne nawyki kierowców takich jak dyskryminowanie rowerzystów.


O tym jakie nowe znaki staną na poboczach polskich dróg czytaj tutaj


Źródło: Rzeczpospolita (14/15.08.2013r.)

Zwiń

Rozwiń

Rowerem przez Sopot data 25.09.2013


Od połowy września można już w Sopocie wypożyczać rowery. Firma Nextbike wspólnie z Urzędem Miasta Sopotu realizuje projekt aktywnie włączający się w realizowana  z sukcesem w Sopocie politykę rowerowa. Dla mieszkańców i turystów udostępniono siedem stacji, z których będzie można wypożyczać rowery za określoną opłatą. Stacje te usytuowane zostały na petli przy ul. 23 marca, przy ul. Kolberga na Brodwinie,  przy ul. Mickiewicza, przy stacji SKM Kamienny Potok, przy Urzedzie Miasta oraz przy stacji SKM Sopot Wyścigi.
Operator planuje udostępnić w tym roku 80 rowerów zaś w roku przyszłym będzie ich już 140 sztuk.
Operację logowania do systemu, który umożliwia korzystanie z rowerów przeprowadza się ze strony www.nextbike.pl


Źródło:dziennik Bałtycki

Galeria zdjęć:

Zwiń

Rozwiń

Rowerzyści górą data 24.09.2013

Nie ma koabitacji pomiędzy kierowcami a rowerzystami na polskich drogach. Pomimo, że obydwie grupy sa skazane na współistnienie we wspólnej przestrzeni to jednak ich wzajemne realacje pozostawiaja dużo do życzenia.


Obowiazujące od ponad dwu lat znowelizowane przepisy ruchu drogowego dają użytkownikom dwóch kółek wiele przywilejów, które z kolei mocno kłują w oczy włascicieli czterech kółek.Wielu daje temu wyraz po prostu ich nie respektując.
Wzajemne animozje widoczne są także na drodze.Rowerzyści oskarżani są przez kierowców o drogową nonszalancję i łamanie przepisów, zaś kierowcy samochodów poddawani są krytyce za ignorowanie rowerzystów, także tam, gdzie prawo nakazuje im ustapić pierwszeństwa.
Ten brak życzliwości i ambiwalentny stosunek do przepisów niestety bezpośrednio przekłada sie na statystyki wypadków.Zdaniem Policji za wypadki do jakich dochodzi na drodze pomiedzy kierowcami a rowerzystami, główną winę ponoszą jednak kierowcy samochodów.Z policyjnych danych wynika, że najczęstszą przyczyną takich zdarzeń drogowych jest nieprawidłowe wyprzedzanie rowerzystów. W 2012 roku policja zanotowała 466 takich wypadków, co stanowi o 17 proc. więcej niż w 2011 roku. Zginęło w nich 53 rowerzystów, a 449 zostało rannych. Na 317 ofiar śmiertelnych w ok. 4,6 tys. wypadków drogowych z udziałem rowerzystów, aż 300 stanowili posiadacze dwóch kółek.
 
Co było tego przyczyną?
Z policyjnych statystyk wynika, że rowerzyści byli sprawcami w 2012 roku 1714 wypadków - ponad 7 proc. mniej niż rok wcześniej. Równocześnie wzrosła liczba wypadków, za które winę ponoszą kierowcy do 2346 zdarzeń, czyli o 9 proc. więcej niż rok wcześniej. Można oczywiście szukać różnych, mniej lub bardziej populistycznych powodów aby wytłumaczyć ten stan rzeczy.
Ale wina tkwi przede wszystkim, w nieznajomości przepisów wprowadzonych nowelizacją z 2011 roku oraz i braku własciwej kultury jazdy polskich kierowców.


Poza szeregiem istotnych zmian omówionych już w innych tekstach, rowerzyści otrzymali również prawo do przewożenia ludzi i towarów. Otworzyło to drogę legalnego transportowania dzieci w specjalnie zaprojektowanych do tego przyczepkach.
Coraz częściej można spotkać w związku z tym właśnie takie rowery z przyczepkami dla dzieci.
Kierowcy, straciwszy hegemonię na jezdni, muszą niestety liczyć się z konsekwencjami tego stanu rzeczy i mieć świadomość, że Policja nie zastosuje taryfy ulgowej.
 


Źródło: PAP, Metro,tb, moto.wp.pl

Galeria zdjęć:

Zwiń

Rozwiń

Prawa rowerzystów data 24.09.2013

Moda na rowerową rekreację zatacza coraz szersze kręgi.Rower także staje się pomału alternatywą dla zatłoczonych ulic miasta.Poruszanie się tym jednośladem to także jeden z komponentów zdrowego stylu życia.Rower stał się cool.
Popularność i łatwy dostep do użytkowania roweru spowodowały, że w końcu zmuszeni byliśmy dostosować soje prawo w tym obszarze do unijnych standardów.
W połowie 2011 roku w życie weszła w życie nowelizacja przepisów ruchu drogowego, która w istotny sposób zbliżyła polskie prawo w kwestii rowerzystów do rozwiązań od lat funkcjonujących w Europie Zachodniej. Niestety,z przykrościa należy zauważyć, że  wielu kierowców i równie wielu rowerzystów nie zapoznało się z nimi we własciwy sposób a służby z racji swoich kompetencji upoważnione je egzekwować zdają sie nie zauważać że istnieje problem z ich przestrzeganiem. 


Jazda ulicami


Zgodnie z przepisami rowerzyści są uczestnikami ruchu drogowego na równych prawach i z równymi obowiazkami jak inni kierujący.W związku z tym drogą, po której wolno im się, jest jezdnia. Od tej generalnej reguły są pewne odstępstwa takie jak:
- Rowerzystom nie wolno jeździć autostradami i drogami ekspresowymi. 
- Rowerzystom wolno korzystać z tuneli i obwodnic,jezeli nie zostały oznaczone znakiem zakazu ruchu rowerów.
- Rowerzysta ma obowiązek zjechania na ścieżkę rowerową, jeśli wzdłuż ulicy poprowadzono drogę dla jednośladów.
- Rowerzysta nie ma obowiazku korzystania ze ścieżki rowerowej poprowadzonej lewą stroną ulicy nawt wówczas jeżeli o ścieżce   informują odpowiednie znaki ale ustawione po lewej stronie, gdy uczestnik ruchu jest zobowiązany do przestrzegania tych,   które znajdują się po prawej stronie.
- Rowerzysta nie ma obowiazku poruszać się ścieżką rowerową, jeśli w dalszym przebiegu jest ona zatarasowana na przykład   przez nieprawidłowo zaparkowany samochód.
 
Rowerem po chodniku


Jazda rowerem po chodniku jest zjawiskiem na tyle nagminnym co niezgodnym z prawem.Przepisy mówią, że rowerzysta z drogi dla pieszych może korzystać tylko w bardzo szczególnych przypadkach takich jak intensywny deszcz, mgła, śnieżyca, gołoledź. Przy dobrej pogodzie można jeździć po chodniku tylko wówczas, jeśli:
- jego szerokość przekracza 2 metry, a
- dopuszczalna prędkość na sasiadujacej z chodnikiem ulicy jest wyższa od 50 km/h.
- jesli jadący na rowerze dorosły sprawuje opiekę nad jadącym na rowerze dzieckiem do 10 roku życia.
Poruszając sie po chodniku nalezy pamiętac, że:
- na chodniku rowerzysta jest gościem i ma obowiazek ustępować pieszym.
- nie można rozwijać na chodniku dużych .
- w razie potrącenia pieszego wina leżeć będzie zawsze po stronie użytkownika jednośladu.


Wyprzedzanie samochodów
 
manewr wyprzedzania samochodu przez rowerzystę z reguły jest możliwy tylko w godzinach szczytu, kiedy ulice korkują sie nasilonym ruchem samochodów.
Zgodnie z nowelizacja przepisów wprowadzoną w 2011 roku, rowerzysta może wyprzedzić z prawej strony samochody stojące lub wolno poruszające się w korku. Rowerzystom wolno również wyprzedzać samochody buspasem, o ile znajdują sie na nich znaki pozwalające na poruszanie się jednośladom. 
Jeżeli rowerzysta jest wyprzedzany przez samochód to wówczas kierowca ma obowiązek zrobić to z co najmniej metrowym odstępem. W Gdańsku wprowadzono specjalne znaki informacyjne przypominajace o tym obowiązku.


Przy prawej krawędzi, czy środkiem pasa?
 
Zgodnie z przepisami rowerzysta poruszający się po jezdni zobowiazany jest trzymać się prawej krawędzi ulicy.
Są następujące odstępstwa od tej reguły:
- Rowrzysta lub motorowerzysta może jechać środkiem pasa na rondzie gdyż zapobiega to spychaniu ich przez posiadaczy   czterech kółek, którzy chcą rondo opuścić.
- Większą część pasa drogowego mogą zająć rowerzyści jadący obok siebie, ale tylko wówczas, jeśli nie będą utrudniać ruchu   innym użytkownikom drogi.


Kto ma pierwszeństwo?


Rowerzysta na ścieżce rowerowej pod rządami nowych przepisów ma bezwzględne pierwszeństwo przed samochodem, który chce przez tę ścieżkę przejechać wyjeżdżając z posesji lub  z parkingu. Na nieoznaczonych znakami przejazdach rowerowych  kierowca musi ustąpić pierwszeństwa rowerzyście, jeśli skręca z drogi równoległej do ścieżki.
Jeśli na ścieżce rowerowej jest przejście dla pieszych to obowiązuja wówczas takie same zasady, jak na drodze co oznacza, że:
- rowerzysta zbliżający się do pasów, na których już znajduje się pieszy, musi ustąpić mu pierwszeństwa. Nie oznacza to jednak, że pieszy powinien wchodzić na przejście w dowolnym momencie i bez właściwnego upewnienia się. 


Światła, dzwonek, odblaski
 
Obowiązująca od 1 stycznia 2013r. lista obowiazkowego wyposażenia roweru nakazuje:
- zamontowanie na stałe tylnego odblasku w kształcie innym niż trójkątny.
- inne światła w dzień nie obowiazują
- w nocy rower może mieć oświetlenie migające – zarówno z tyłu jak i z przodu.
- wolno montować oświetlenie na kierownicy – maksymalna wysokość montażu przedniej lampy wynosi 150 cm.
- na szprychach każdego z kół musi być zamontowany przynajmniej jeden odblask.
- można stosować odblaskowe paski na bocznych powierzchniach opon.
- rowerzysta nie musi posiadać elementów odblaskowych.
- rower musi posiadać dzwonek.


Słuchawki i telefon podczas jazdy
 
Podczas jazdy na rowerze można legalnie używać słuchawek. Rowerzysta nie może natomiast prowadzić podczas jazdy rozmowy telefonicznej trzymając aparat telefoniczny jedna reką, pomimo że jazda z jedną ręką na kierownicy jest prawnie dozwolona. Rowerzyści obchodzą ten przepis,najczęsciej podłączając do telefonu słuchawki, z którymi można jeździć.


Mandaty za dwa kółka
 
Za nieprzestrzeganie przepisów rowerzystom groża mandaty karne tak samo jak innym uczestnikom ruchu drogowego.
Taryfikatory:
- za przejechania skrzyżowania na czerwonym świetle grozi mandat w wysokości 300 złotych.
- przejazd rowerem po przejściu dla pieszych czy jazda obok innego rowerzysty,powodująca utrudnienia dla innych   uczestników ruchu grozi mandatem w wysokości 200 zł.
- mandat za nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu i bezprawną jazdę po chodniku - 50 zł.  
- bezwzględnie karana jest również jazda rowerem po spożyciu alkoholu. Kary są tu takie same, jak w przypadku kierowcy   samochodu.Trzeba pamietać, że jazda rowerem pod wpływem alkoholu podlega również penalizacji.


Źródło:moto.wp.pl
 

Galeria zdjęć:

Zwiń

Rozwiń

Rowerzysta na drodze publicznej. Prawa i obowiązki. data 21.07.2013

Na ścieżce rowerowej i po jezdni
Rowerzysta jadący rowerem ma obowiązek   korzystać wyłącznie  z drogi dla rowerów lub z pasa ruchu wyznaczonego dla rowerów w kierunku w którym rowerzysta się porusza. Prawo o ruchu drogowym  definiuje ten pas jako wyznaczoną część na jezdni z prawej strony, po której nie mogą się poruszać samochody. Ponadto, zgodnie z obowiązującym prawem,  rowerzysta  korzystający z takiego pasa  ma pierwszeństwo przed pojazdami skręcającymi w drogę poprzeczną.
 Jeżeli rowerzysta korzysta z drogi dla rowerów i pieszych jest zobowiązany do zachowania szczególnej ostrożności, bo to piesi mają na tej drodze pierwszeństwo. Dlatego zawsze należy im tego pierwszeństwa ustąpić. Poza tym rowerzyści są obowiązani poruszać się po poboczu, chyba że nie nadaje się ono do jazdy lub ruch pojazdu utrudniałby ruch pieszych.
Po chodniku i poboczu
Rowerzysta może poruszać się po chodniku lub drodze dla pieszych tylko w ściśle określonych sytuacjach takich jak:
• gdy rowerzysta opiekuje się osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem
• gdy panują ekstremalne warunki pogodowe (śnieg, gołoledź, mgła )
• gdy szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m (standardowe 4 płyty chodnikowe) i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów.


Jeśli nie ma drogi rowerowej ani pobocza należy jechać jezdnią, trzymając się jej prawej strony. Dorosły rowerzysta, jeżeli ma pod opieką dziecko  do lat 10 także jadące rowerem może poruszać się  lewą stroną jezdni na zasadach określonych dla ruchu pieszych.


A jak w mieście
Po większości dróg w mieście, gdzie obowiązuje normalny ruch i brakuje dróg rowerowych, rowerzysta powinien poruszać po  jezdni. Jeśli specjalnymi znakami dopuszcza się prędkość powyżej 50 km/h można (ale nie jest to obowiązek) zjechać na chodnik, o ile jest wystarczająco szeroki.


PAMIĘTAJMY - rowerzysta jest na chodniku gościem, to pieszy ma pierwszeństwo.


Warto wiedzieć, że w terenie zabudowanych  dopuszczalna prędkość  w nocy tj.  w godzinach 23.00- 5.00 w terenie zabudowanym (poza strefami zamieszkania)  wzrasta do  60 km/h, co oznacza, że jazda chodnikiem nocą jest często dozwolona tam, gdzie w dzień  groziłby  za to mandat.


UWAGA: Przewożenie dziecka w foteliku to nie to samo co opieka nad rowerzystą do 10 lat. Zatem rodziców z dziećmi w foteliku nie obejmują wyjątki wymienione powyżej.


Uwaga - Zebra!
Nawet jeśli rowerzysta zgodnie z przepisami  porusza się po chodniku nie oznacza to, że jest na prawach pieszego. Dotyczy to także  przejścia dla pieszych (tzw. zebry), które  są wydzielone  dla ruchu pieszych. Żaden rowerzysta  nie ma prawa przejechać po nich wzdłuż stąd też rower należy przeprowadzić. W poprzek jezdni są natomiast wydzielone………..


Przejazdy dla rowerów
oznaczone odpowiednimi znakami.  Zgodnie z ratyfikowaną przez Polskę Konwencją Wiedeńską o ruchu drogowym oraz najnowszymi zmianami w Prawie o Ruchu Drogowym - rowerzysta ma pierwszeństwo na przejeździe przed pojazdami skręcającymi i przecinającymi drogę rowerową. Jednakże zawsze należy zachować wzmożona ostrożność  wykonując takie manewry gdyż  nie wszyscy kierowcy respektują nowe przepisy.
Warto pamiętać, że  zamiar skrętu należy sygnalizować przez wyciągnięcie ręki odpowiednio do kierunku jaki wybierzemy.


Manewry na drodze
Rowerzysta może wykonać manewr omijania oraz wyprzedzać jadące samochody tylko z prawej strony. Należy pamiętać aby podczas tych manewrów zachować bezpieczny odstęp od pojazdu, uczestnika ruchu lub przeszkody, a w razie potrzeby zmniejszyć prędkość.  Rowerzystów obowiązuje poza tym bezwzględny nakaz trzymania przynajmniej jednej ręki na kierownicy i nóg na pedałach. Nie wolno także czepiać się jadących pojazdów.
Poza tym , zgodnie z obowiązującymi przepisami, jazda obok innego roweru lub pojazdu jest zabroniona  gdy utrudnia poruszanie się po drodze innym pojazdom i stanowi zagrożenie dla BRD.
Odległość pomiędzy poruszającymi się w kolumnie rowerami powinna wynosić ok. 1 m. Nieprzestrzeganie tego zakazu zagrożone jest mandatem w wysokości 200zł.
Kodeks drogowy dopuszcza poruszanie się rowerów  obok siebie tylko wówczas kiedy nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu drogowego  i nie stanowi zagrożenia dla BRD.


Przewożenie dziecka
Dziecko do lat 7 musi być przewożone na rowerze w specjalnie dostosowanym do tego celu  foteliku.


Kontrola drogowa
Zarówno Policja jak i Straż Miejska mają prawo legitymować i kontrolować rowerzystę jako uczestnika ruchu drogowego. Prowadzenie roweru pod wpływem alkoholu jest zabronione i zagrożone sankcjami karnymi.


 


Opracowano na podstawie: www.rowerowalodz.pl; Dziennik Gazeta Prawna 01.07.2013

Galeria zdjęć:

dzieci i rowerybezpieczna podróż roweremna poboczurower ma pierwszeństwoSluza rowerowarowerem po chodnikupas drogowy dla rowerówwyprzedzanie z prawejbezpieczna podróżczepianie się samochodu - tego nie wolno robićtak jechać nie wolnotakiej jazdy również zabraniają przepisywygodnie ale czy bezpiecznie?rowerzysta na drodzeprawidłowo na przejściuna poboczuźle na przejściuomijanie rowerzysty

Zwiń

Rozwiń

Bezpieczny rower data 15.07.2013

Rower staje się w ciagu ostatnich kilku lat najbardziej popularnym narzędziem czynnego wypoczynku. Dynamiczny rozwój rowerowej infrastruktury w dużych aglomeracjach oraz nowelizacja przepisów ruchu drogowego uwzględniająca rowerzystów jako pełnoprawnych uczestników rucho drogowego znacznie sie do tej popularności rowerowej turystyki przyczyniły.


 


Z czego składa się rower?


 


rower


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Właściwe wyposażenie roweru


Rower, podobnie jak samochód, musi zostać odpowiednio przygotowany przez właściciela do tego, aby mógł bezpiecznie poruszać się po drodze i nie być zagrożeniem dla innych uczestników ruchu. Rower musi być, więc widoczny i sprawny. Szczegółowo reguluje to rozporządzenie ministra infrastruktury z 31 grudnia 2002 roku.
Rower powinien być wyposażony:
• z przodu – w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej,
• z tyłu – w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz jedno światło pozycyjne barwy czerwonej, które może być migające,
• w co najmniej w jeden skutecznie działający hamulec,
• w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.
Znacznie podnosi bezpieczeństwo rowerzysty wyposażenie roweru w dodatkowe odblaski a także używanie w ruchu drogowym odblaskowej kamizelki.


 


rower


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Wymagane nowymi przepisami oświetlenie roweru


 


rower


 


 


 


 


 


 


 


 


Źródło: www.RowerowaLodz.pl


 


 

Galeria zdjęć:

widoczność rowerzysty w kamizelce odblaskowejwidoczność roweru z wózkiem oznaczonego odblaskami

Zwiń

Rozwiń

Czy wiesz co to jest kontrapas? data 15.07.2013

 


Kontrapas - to wydzielona dla rowerzystów część jezdni jednokierunkowej, po której rowerzysci moga się poruszać "pod prąd"


Należy pamiętać, że:


- kontrapas nie jest dwukierunkową jezdnią dla rowerów
- jeżeli jedziesz jezdnią jednokierunkową zgodnie z kierunkiem ruchu, to poruszaj się po jezdni równolegle z samochodami.   Nie korzystaj z kontrapasa.
- wiele osób jeżdzi na pamięć i może niespodziewać się rowerzysty jadacego kontrapasem "pod prąd". Uważaj zatem na   skrzyżowaniach.


 


zmiana przepisów?

Galeria zdjęć:

na kontrapasiekontrapas

Zwiń

Rozwiń

Szlaki rowerowe po nowemu data 30.05.2013

Do 15 kwietnia br. trwały konsultacje społeczne projektu Rozporządzenia Ministrów Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej oraz Spraw Wewnętrznych zmieniającego rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych. Projekt Rozporządzenia omawia przepisy wprowadzające nowe znaki do oznakowania szlaków rowerowych. Mają one czytelnie i jednoznacznie przekazywać rowerzystom informacje dotyczące szlaku rowerowego, jego rzeczywistego przebiegu, zmiany kierunku oraz występujących na nim utrudnień.


Nowy  systemu znakowania tras rowerowych ma na celu spójność oznakowania międzynarodowych tras rowerowych w ramach EuroVelo – europejskiej sieci szlaków rowerowych oraz krajowych, ponadregionalnych tras, które zostaną zrealizowane w najbliższych latach. Nowe  oznakowanie będzie już wykorzystane przy konstrukcji  tras rowerowych biegnących przez województwa: lubelskie (ok. 350 km), podkarpackie (ok. 430 km), podlaskie (ok. 590 km), świętokrzyskie (ok. 190 km) i warmińsko-mazurskie (ok. 420 km), realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej.


Projekt RozporzAdzenia przewiduje pozostawienie dotychczasowego oznakowania na trasach lokalnych, gdzie natężenie  ruchu rowerowego nie wymusza wrdożenia nowego sysytemu. Chodzi głównie o znaki R-1, R-1a, R-1b, które mogą w dalszym ciągu prawidłowo spełniać swoje zadanie.


Rozszerzenie znaczenia znaku A-24 „rowerzyści” zakłada, że znak będzie ostrzegał także kierujących pojazdami o odcinkach dróg, na których może wystąpić wzmożony ruch rowerowy w związku z przebiegiem szlaki rowerowego.


Do grupy znaków dodatkowych projekt rozporządzenia wprowadza znak R-1 jako oznaczenie szlaku rowerowego lokalnego, definiuje znak R-4 jako informację o szlaku rowerowym oraz wprowadza znaki R-4a, R-4b, R-4c, R-4d i R-4e, które wskazują przebieg i kierunki szlaków rowerowych na połączeniach dróg lub bezpośrednio przed nimi.


R-4 „informacja o szlaku rowerowym” nowe oznakowanie

 
nowe oznakowanie
R-4a „informacja o rzeczywistym przebiegu szlaku rowerowego” 
 
nowe oznakowanie
R-4b „zmiana kierunku szlaku rowerowego”


zmiana oznakowania
R-4c „drogowskaz tablicowy szlaku rowerowego”


nowe oznakowanie
R-4d „drogowskaz szlaku rowerowego w kształcie strzały podający odległość” 
  
 
nowe oznakowanie
R-4e „tablica przeddrogowskazowa szlaku drogowego”
 
Opracowano na podstawie:Nowe oznakowanie szlaków rowerowych:www.e-droga.pl

Zwiń

Rozwiń

VIII Rowerowa Majówka na Kaszubach data 27.05.2013

majówka kaszubskaPomorski Ośrodek Ruchu Drogowego w Gdańsku reprezentowany przez Krzysztofa Chmieleckiego i Arkadiusza Mańkowskiego wspólnie  z Klubem Turystyki Kolarskiej „NA FALI”  organizował imprezę pod nazwą  „VIII Rowerowa Majówka na Kaszubach” promującą kulturę Ziemi Kaszubskiej, zamiłowanie do turystyki, aktywne formy wypoczynku oraz kulturalne i bezpieczne zachowania rowerzystów jako uczestników ruchu drogowego.


Celem udziału w imprezie było, poza dobrą zabawą i zwiedzaniem ciekawych zabytków kultury kaszubskiej,popularyzowanie wśród uczestników znajomości ruchu drogowego oraz kulturalnego i bezpiecznego zachowania na drodze. a także aktywnego wypoczynku i prawidłowej techniki jazdy rowerem.
 
Do rganizacji tej wspaniałej imprezy przyczynili się także: Oddział PTTK Marynarki Wojennej w Gdyni oraz Organizacja Turystyczna „Ziemia Lęborska”
PORD zorganizował kilka konkursów zwiazanych z  przepisami o ruchu drogowym dla rowerzystów oraz pytania ustne dla dzieci .


Przygotowano tor przeszkód do jazdy sprawnościowej rowerem i przeprowadzono próbę sprawnościową.W zlocie uczestniczyło ok. 200 rowerzystów.

Galeria zdjęć:

majówkamajówkamajówkamajówkamajówkamajówkamajówkamajówkamajówkamajówkamajówkamajówkamajówkamajówkamajówkamajówka

Zwiń

Rozwiń

Fat Bike - nowy gadżet rowerowy data 13.03.2013

FatBike - to z pewnościa rower dla wyjątkowego użytkownika. Takiego, który  jest wymagający i szukający dodatkowych, mocnych wrażeń.Zachowuje się jak terenówka z napędem na cztery koła. Bezpiecznie pokonuje sypkie i grząskie podłoża,może poruszać się po piachu, śniegu i przez bagna!bike


Producent od niedawna udostępnia ten niezwykły rower w wersji seryjnej. Idea takiego roweru terenowego, który oferuje w pakiecie "amortyzację bez ruchomych części oraz przyczepność traktora" może w nieodległej przyszłości wyznaczyć nowe trendy .


Kluczowym elementem tego roweru jest rama, ważąca ok. 4,5 kg,która doskonale tłumi drgania, zaś widelec pozwala na zastosowanie opon o grubości 3,5 - 3,7cala na kole o średnicy 29".Przy takich parametrach kół i opon, FatBike pokonuje bez problemu teren niedostępny dla zwykłego roweru MTB.Możliwości obniżenia ciśnienia w kołach sprawiają że rower jest bardzo stabilny oraz posiada wręcz niezwykłą  amortyzację. Hamulce tarczowe są mocowane w standardzie miedzynarodowym.


bikeZ wielkością roweru związana jest także jego waga, która waha się między 28 a 38 kg.
Dla wielu posiadaczy FatBike jest bezspornie najlepszy jeśli chodzi o ekstremalne doznania.Można na  nim przemierzyć bowiem bardzo wymagający teren, gdzie zwykły rower górski nie dałby rady.


opracowano na podstawie: Krzysztof Kochanowicz: "Fat Bike, czyli monstrum wśród rowerów."www.trojmiasto.pl

Galeria zdjęć:

ekstremalny rower - ekstremalne doswiadczeniaekstremalne przeżycia na ekstremalnym rowerzeekstremalne rowery

Zwiń

Rozwiń

ROWERZYSCI BEZPIECZNIEJSI NA DRODZE data 28.05.2011

Nowelizacja ustawy Prawo o Ruchu Drogowym weszła w życie 22 maja 2011roku.
W sposób istotny zmienia, zgodnie z postulatami środowisk rowerowych,  istniejące dotychczas regulacje w zakresie użytkowania dróg przez rowerzystów dostosowując je do unijnych standardów.
Wchodząca w życie nowela  ma przede wszystkim poprawić bezpieczeństwo polskich rowerzystów, co jest tym bardziej istotne, że krajowe statystyki biją na alarm.
Wynika z nich bowiem, że średnio rocznie ginie na polskich drogach ok. 500 rowerzystów co czterokrotnie przewyższa średnią UE a ponad 5 tysięcy zostaje rannych.
Wprowadzone zmiany zasadniczo przeorganizowują zasady poruszania się rowerzystów po drogach a także wprowadzają nowe pojęcia, które ingerują bezpośrednio w strukturę pasów ruchu. Co one oznaczają w praktyce dla kierujących rowerem jak i samochodem poniżej omawia Andrzej Pepliński - Egzaminator nadzorujący, Zca Dyrektora PORD. 
Zmiany wprowadzone nowelą można podzielić na dwie kategorie:
- nowe pojęcia i zmiany w obrębie pasa ruchu ( jezdni)?
- zmiany związane z zasadami poruszania się po drodze
W odniesieniu do pierwszej kategorii najistotniejsze zmiany to:
- wprowadzenie  pojęcia pas rowerowy, zdefiniowanego jak  wydzielona  przestrzeń dla ruchu rowerowego na jezdni tam gdzie budowa osobnej drogi rowerowej jest niemożliwa. Powinien on  mieć szerokość 1,5 m szerokości. Wydzielone pasy rowerowe  mogą być zarówno jedno jak i dwukierunkowe. Rowerzysta mający do dyspozycji pas rowerowy nie może poruszać się ani po chodniku ani po samej jezdni. Kierowcy samochodów powinni pamiętać, że nie mogą wjeżdżać, zatrzymywać się oraz parkować na pasach przeznaczonych dla rowerzystów.
- wprowadzenie pojęcia śluza rowerowa, zdefiniowanego jako przestrzeń dla rowerów usytuowana między tarczą skrzyżowania a linią zatrzymania dla samochodów przed sygnalizacją świetlną. Może stanowić całą szerokość pasa lub kilku pasów ruchu. Wyróżnione są zazwyczaj innym kolorem nawierzchni. Pozwala ona rowerzyście na minięcie zatrzymujących się samochodów i ustawienie się przed nimi. Po zmianie świateł na zielone rowerzysta jako pierwszy wjeżdża na skrzyżowanie i swobodnie udaje się w wyznaczonym przez siebie kierunku.
- wprowadzenie zmiany w definicji „drogi dla rowerów (DDR)”; do tej pory „drogi dla rowerów” dostępne były wyłącznie dla pojazdów jednośladowych. Po nowelizacji poruszać się po nich mogą także pojazdy wielośladowe takie jak: riksze, rowery z dwukołową przyczepką lub rower trójkołowy.
Należy pamiętać, że tam gdzie rowerzysta ma dostępną drogę dla rowerów, nie może poruszać się po jezdni. Wyjątek stanowi sytuacja kiedy DDR biegnie w innym kierunku niż potrzebuje tego rowerzysta – wtedy rowerzysta może poruszać się po jezdni.
- zmiana definicji roweru , który w noweli został określony jako pojazd napędzany siłą ludzkich mięśni, który swoją szerokością nie przekracza 90cm. W obrębie tej definicji znalazły się także  rowery ze wspomaganiem elektrycznym, które  do tej pory nie były  przypisane do żadnej kategorii pojazdów przez polskie prawo.
 - wprowadzenie definicji wózka rowerowego, określonego jako  inne pojazdy, które przekraczają 90cm szerokości. Z racji swoich wymiarów oraz masy nie mogą one poruszać się po drogach dla rowerów, a osoba prowadząca musi mieć ukończone 17 lat.


W drugiej kategorii znowelizowane przepisy wprowadzają następujące zasady poruszania się po drodze
Jazda obok siebie
Rowerzyści, którzy z różnych przyczyn jadą obok siebie (np.: w ramach treningu (peleton), w parze czy też rodzice asekurujący swoje dzieci) będą mogli poruszać się w ten sposób o ile nie będzie to przeszkadzało autom poruszającym się po drodze.
Pierwszeństwo na przejeździe rowerowym
Nowy zapis mówi, że pierwszeństwo w miejscu gdzie droga dla rowerów przecina jezdnię ma rowerzysta.
Jazda środkiem pasa na skrzyżowaniu
Zgodnie z nowymi przepisami rowerzysta, który dojeżdża do skrzyżowania a następnie  przejeżdża przez nie, będzie mógł jechać środkiem jezdni. Wprowadzenie tej możliwości ma na celu wyeliminowanie sytuacji kiedy skręcający w prawo samochód zajeżdżał drogę jadącemu prosto rowerzyście.
Wyprzedzanie z prawej strony
Wyprzedzanie przez rowerzystów pojazdów wolniej poruszających się, na mocy nowych przepisów jest  także możliwe z  prawej strony, bliżej krawężnika.
Wyprzedzanie rowerzysty
Uchylony został przepis zobowiązujący rowerzystę do zatrzymania się w momencie gdy kierowca samochodu miał problem w wyprzedzeniem tego rowerzysty.
Rowerzysta na chodniku
Znowelizowana ustawa pozwala rowerzystom do poruszania się po chodniku o ile występują niekorzystne dla rowerzystów warunków pogodowe, które będą zagrażały bezpieczeństwu jazdy i narażały innych użytkowników drogi. Jadąc chodnikiem rowerzysta musi jednak pamiętać, że tutaj pierwszeństwo ma zawsze pieszy.
Przewóz dzieci w przyczepkach rowerowych
Znowelizowane przepisy dają możliwość przewożenia dzieci w specjalnych przyczepkach rowerowych. Są one bezpieczniejsze niż plastikowe foteliki. Konstrukcja przyczepki chroni dziecko podczas wypadku, przyczepka nie wywraca się i dzięki temu zwiększa się również stabilność roweru. Należy dbać o widoczność przyczepki wyposażając ją w lampki i elementy odblaskowe.


 

Galeria zdjęć:

nowelozacja 1nowelozacja 2nowelizacja 3nowelizacja 4

Zwiń

Rozwiń

Rowerowe nowości z Trójmiasta data 23.05.2010

GDAŃSK


OTWARCIE ULIC ŚRÓDMIEŚCIA DLA ROWERZYSTÓW
Do końca czerwca wszystkie jednokierunkowe ulice w obrębie Śródmieściu mają być otwarte dla rowerzystów w obu kierunkach.   Jedną z pierwszych gdańskich ulic, która ma być otwarta dla rowerzystów w obu kierunkach, będzie Garncarska.


MONTAŻ STOJAKÓW NA ROWERY
Także prawdopodobnie do końca czerwca zakończy się montaż stojaków na rowery, w kształcie odwróconej litery U.


 GDYNIA


ŚCIEŻKA DO SOPOTU
Wyczekiwana przez rowerzystów leśna ścieżka z Orłowa do Kamiennego Potoku jest w fazie projektowania.


PARKING W REDŁOWIE
Gdynia znowu eksperymentyje. Tym razem będzie to 10 płatnych miejsc parkingowych ulokowanych przy nowopowstającym parkingu samochodowym przy kolejce SKM w Redłowie .   Będzie to pierwszy taki ekspryment w Trójmieście.


PLANY BUDOWY NOWYCH ŚCIEŻEK
W tym roku powinna rozpocząć się budowa ścieżki od Wzgórza św. Maksymiliana do Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego. Dalsza część ścieżki, do ul. Stryjskiej, powstanie równolegle z rozbudową PPNT. W planach jest także nowa ścieżka na Bulwarze Naadmorskim. Zlikwidowany zostanie pas dla rowerów zaznaczony farbą - w zamian utwardzony zostanie chodnik od strony skarpy i tam przeniesiona będzie ścieżka.



SOPOT


 


NOWE PARKINGI ROWEROWE
W  najbliższych latach mają zostać wybudowane parkingi rowerowe przy głównym dworcu w Sopocie  także mają być montowane stojaki w kształcie litery U. Takich stojaków ma być zamontowanych kilkadziesiąt.


SOPOT NOWE ŚCIEŻKI ROWEROWE
W Sopocie planowana jest budowa kilku nowych fragmentów ścieżek, m.in. wzdłuż ul. Kościuszki i Chopina, Sobieskiego czy Kolberga na Brodwino. W przyszłym roku, gdy gruntownie modernizowana będzie ul. Władysława Łokietka, prowadząca do hali na granicy z Gdańskiem, także wzdłuż niej ma zostać wybudowana ścieżka rowerowa. Sopot czeka także, aż Gdynia wybuduje "swój" fragment leśnej ścieżki z Kamiennego Potoku do Orłowa. Fragment sopocki, przez Park Północny, jest już gotowy.



Źródło: Paweł Rydzyński:Gdansk chce być jak Europa - stawia na rowery


www.naszemiasto.pl

Galeria zdjęć:

Łeba - piknik rowerowy Łeba - piknik rowerowyŁeba piknik rowerowyŁeba - piknik rowerowyŁeba piknik rowerowyŁeba piknik rowerowyŁeba piknik rowerowyŁeba piknik rowerowy

Zwiń

Rozwiń

Gdańsk stawia na ruch rowerowy data 23.05.2010


Międzynarodowy system, który pozwala zaplanować rowerową "politykę" miasta - Bicycle Policy Audit, w skrócie BYPAD. Pierwszym miastem, które skorzystało z dobrodziejstw tego systemu jest Tczew. Teraz kolej na Gdańsk. 
Tak zwana "grupa ewaluacyjna" złożona z ochotników  w ciągu kilku najbliższych dni  wypełniać będzie kwestionariusze, ułożone według ujednoliconych międzynarodowych zasad, w których ocenią rowerową "ofertę" miasta i zaproponują zmiany.


Następnie do końca maja odbędzie się kilka "wyjazdów w teren" (m.in. na górny i dolny taras), a także spotkania z gośćmi z zagranicy, którzy przeprowadzali podobne audyty m.in. w Brukseli i Birmingham. To wszystko zaowocuje ustaleniem dwuletniej strategii rowerowej miasta Gdańska, która zostanie przedstawiona 26 maja na konferencji w budynku Rady Miasta.


Źródło:Paweł Rydzyński Gdańsk chce być jak Europa - stawia na ruch rowerowy


www.naszemiasto.pl


 


czoraj 13:47:30 , Aktualizacja dzisiaj 09:54:44

Zwiń

Rozwiń

Pomorscy kierowcy samochodów ignorują rowerzystów data 21.03.2010

 Prawdziwa plaga - tak, o wypadkach z udziałem rowerzystów, mówią gdańscy policjanci. Tylko w ciągu ostatnich kilkunastu dni w mieście doszło aż do dziesięciu tego typu zdarzeń.


Co ciekawe, w większości wypadków winni okazali się kierowcy, ale nie rowerów, a samochodów. - Główną przyczyną tego typu wypadków wypadków jest brak udzielania pierwszeństwa przejazdu - tłumaczy asp. Magdalena Michalewska z Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - Rzeczywiście, nieco częściej pierwszeństwa nie udzielają kierowcy samochodów a nie rowerzyści. Tak było chociażby w środę, gdy doszło aż do dwóch podobnych wypadków. Pierwszy z nich wydarzył się przy skrzyżowaniu ul. Witosa z ul. Cieszyńskiego. 27-letnia kobieta, skręcając w ul. Cieszyńskiego nie ustąpiła pierwszeństwa 15-letniemu rowerzyście i doszło do zderzenia. Skutek był taki, iż nastolatek, z ranami ciętymi brzucha, został przewieziony do szpitala. Tego samego dnia do szpitala trafił także inny rowerzysta, tym razem 22-latek. I w jego przypadku przyczyna wypadku była identyczna, tak przynajmniej wynika ze wstępnych ustaleń policji. Mężczyzna jechał ścieżką rowerową wzdłuż ul. Grunwaldzkiej. W pewnym momencie w jego rower uderzył samochód osobowy wyjeżdżający ze znajdującego się przy ulicy parkingu. Wszystko wskazuje na to, iż także tu kierowca auta nie zastosował się do przepisów i próbował wymusić pierwszeństwo. W wyniku wypadku rowerzysta odniósł liczne stłuczenia całego ciała oraz wstrząśnienie mózgu. Bardzo podobny był też scenariusz kolejnego z wypadków, kiedy to, kilka dni wcześniej, samochód osobowy próbujący włączyć się do ruchu wjechał w rowerzystkę w okolicy ul. Kaczeńce. Cyklistka również trafiła do szpitala. Tym razem z obrażeniami nogi. Nie jest jednak tak, iż to tylko kierowcy samochodów winni są coraz większej liczby wypadków z udziałem rowerzystów. - Rowerzyści również doprowadzają do kolizji. Najczęściej dlatego, iż nie sygnalizują kierowcom zamiaru skrętu, który chcą wykonać. Często też dlatego, że ich jednoślady są po prostu źle oznakowane - mówi Michalewska. Jak więc bezpiecznie poruszać się rowerem? Policja apeluje do miłośników dwóch kółek, aby pamiętać o podstawowych zasadach bezpieczeństwa. Po pierwsze, rower powinien mieć włączone oba światła - z przodu oraz z tyłu pojazdu. Poza tym sam rowerzysta powinien być widoczny, nawet podczas trudnych warunków pogodowych, dla kierowców. Zapewnić może to chociażby kamizelka odblaskowa. Bardzo ważną rzeczą jest także kask. Rowerzysta, podczas zderzenia z ważącym znacznie więcej i rozpędzonym samochodem, nie ma praktycznie żadnych szans. Kask może jednak uchronić głowę przed poważniejszymi urazami. Policja apeluje także do kierowców, aby pamiętali, że uczestnikami ruchu drogowego są nie tylko samochody, ale również piesi oraz rowerzyści. 3 lata - nawet tyle spędzić można w więzieniu za spowodowanie wypadku drogowego. Prawo obowiązuje w tej kwestii wszystkich uczestników ruchu drogowego - nie tylko kierowców samochodów, ale też pieszych oraz rowerzystów.


Źródło: www.gdańsk.naszemiasto.pl

Zwiń

Rozwiń

NAJCIEKAWSZE ŚCIEŻKI ROWEROWE W GDAŃSKU data 21.03.2010

Turyści podróżujący rowerami po Gdańsku na pewno nie mogą narzekać na sieć ścieżek rowerowych w stolicy woj. pomorskiego. Co innego mieszkańcy niektórych, zwłaszcza południowych dzielnic Gdańska, wciąż niepołączonych drogami rowerowymi z innymi rejonami miasta.

Absolutną furorę nie tylko wśród trójmiejskich kolarzy robi rowerostrada ciągnąca się nad brzegiem Zatoki Gdańskiej z Gdańska do Sopotu. Na dwóch kółkach można bez problemów dojechać z sopockiego mola aż do dworca Gdańsk Gł. Jechać tą trasą to sama przyjemność, zwłaszcza gdy będzie się już miało za sobą pierwszy etap wycieczki, czyli wyjazd z Sopotu i przejazd przez początek Gdańska (Jelitkowo). Na tym fragmencie ścieżka jest wąska, co w sezonie letnim nieraz stanowi poważny problem. Za to za Jelitkowem - bajka! Na prawie trzech kilometrach rowerzyści mogą się rozkoszować najlepszą drogą rowerową w Polsce - szeroką na blisko 4 m arterią, oddzieloną od deptaka dla pieszych. "Rowerostrada" kończy się w Brzeźnie, skąd do centrum Gdańska można dojechać ścieżką biegnącą wzdłuż al. Hallera i Zwycięstwa. Choć tu droga dla rowerów nie jest już aż tak szeroka, to i tak jej stan jest przynajmniej zadowalający (wzdłuż al. Zwycięstwa w tym roku ścieżka została gruntownie zmodernizowana).
Drugim bardzo ważnym ciągiem rowerowym jest ścieżka biegnąca wzdłuż głównej trójmiejskiej drogi, czyli al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej. Przez cały Gdańsk, aż do granicy z Sopotem na Żabiance, biegnie nowoczesna, dobrze utrzymana ścieżka, prawie na całym odcinku oddzielona od chodnika pasem zieleni. Jedynym minusem jest to, że zbyt często ścieżka przechodzi z jednej na drugą stronę al. Grunwaldzkiej, co mocno spowalnia jazdę rowerzystów. No i cyklistów nieznających Trójmiasta po dojechaniu do Sopotu spotyka niemiła niespodzianka - ścieżka nagle się urywa. Rowerzyści muszą kilkaset metrów przejechać chodnikiem i potem znaleźć (po drugiej stronie skrzyżowania) ścieżkę biegnącą al. Armii Krajowej w kierunku Gdyni.
Miłośnikom mocniejszych wrażeń polecamy wycieczkę "szlakiem zwiniętych torów", czyli nasypem pozostałym po dawnej linii kolejowej Wrzeszcz - Kokoszki. Linia poprowadzona jest przez piękne tereny leśne.
Wiadukty, po których poprowadzone były tory, zostały wysadzone w 1945 r. Dlatego jest to wycieczka dla zaawansowanych rowerzystów - w kilku miejscach, m.in. przy ul. Polanki czy Słowackiego, rower trzeba znieść, przeprowadzić przez jezdnię i z powrotem wnieść na nasyp. Ale ta trasa, którą za kilka lat mają kursować pociągi Kolei Metropolitalnej, warta jest wyrzeczeń.
Oferta dróg rowerowych w Gdańsku na pewno jest zadowalająca, choć nie można powiedzieć, że kompletna.

Paweł Rydzyński - POLSKA Dziennik Bałtycki

ŹRÓDŁO: www.pomorze.naszemiasto.pl

Galeria zdjęć:

Mapa ścieżek rowerowych w Gdańsku

Zwiń

Rozwiń

Przewiń do góry