Witaj na portalu poświęconym Bezpieczeństwu Ruchu Drogowego

Nasz portal został stworzony z myślą o wszystkich uczestnikach ruchu drogowego od pieszych poprzez dzieci, kierowców, rowerzystów po motocyklistów (...)

czytaj więcej czytaj

Kliknij rozwiń, aby przeczytać całość

Zobacz również: Artykuły, Porady, Filmy

Motocykliści bez prawa jazdy kat. A data 19.03.2015

Od zeszłego roku prawo jazdy kategorii B uprawnia do prowadzenia motocykla o pojemności skokowej silnika do 125cm3, mocy do 11 kW i stosunku mocy do masy własnej do 0,1 kW/kg. Do tej pory takie pojazdy mogły prowadzić tylko osoby posiadające kategorię A1 prawa jazdy.
Należy jednak pamiętać, że zmiana środka lokomocji z samochodu na motocykl może być wyzwaniem większym, niż się to wydaje kierowcy kat. B. Zarówno technika prowadzenia pojazdu jak i np. zmiana biegów może sprawiać problemy, dlatego tak ważne jest, żeby przed włączeniem się w ruch drogowy, nauczyć się prowadzić motocykl.
Bazując na danych Komendy Głównej Policji w 2014 roku motocykliści uczestniczyli w 2378 wypadkach drogowych, w których śmierć poniosło 261 osób, a 2495 zostało rannych. Wśród ofiar większość stanowili motocykliści (230 zabitych i 1964 rannych) oraz ich pasażerowie (7 zabitych i 269 rannych).
Często zdarza się również, że kierowcy jednośladów są sprawcami wypadków (1023 wypadki, w których zginęło 151 osób, a 1061 zostało rannych). Tym samym notuje się wzrost ilości wypadków spowodowanych przez cyklistów.
Głównymi przyczynami wypadków jest:
• zbyt szybka jazda (574 wypadki)
• nieprawidłowe wyprzedzanie (156 wypadków)
• niezachowanie odległości (100 wypadków)
• nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu (50 wypadków).
Pozostaje jedynie mieć nadzieję, że w tym roku, gdy pojawi się większa liczba motocyklistów z prawem jazdy kat. B, ta liczba nie ulegnie podwyższeniu.


Źródło: Tygodnik motoryzacyjny „Motor”, 12/2015, 16.03.2015 r.

Zwiń

Rozwiń

Motocykliści w raporcie EuroRap-u data 11.03.2013

W latach 2009 - 2011, jak wynika z raportu EURORAP,  wypadki z motocyklistami stanowiły 9% ogólnej liczby poważnych wypadków na drogach krajowych w Polsce.Ofiary śmiertelne i ciężko ranne w tych wypadkach stanowiły aż  8% (w tym 7% ofiar śmiertelnych i 8% ofiar ciężko rannych). Przy czym  zauwazyć należy, że  bardzo duże ryzyko wypadu z udziałem motocyklisty występuje na 8%, a duże i bardzo duże ryzyko występuje na 24% długości krajowej sieci drogowej. Najgorzej jest w województwie: warmińsko-mazurskim i dolnośląskim.W prównaniu do okresu poprzedniego (2005 - 2005)udział odcinków obarczonych dużym ryzykiem wypadku zmalał zaledwie o 1%. Prezentowana mapa wskazuje jednoznacznie, że w Polsce narasta problem związany z bezpieczeństwem motocyklistów na drogach.Jako jeden ze środków prewncyjnych należałoby wzmóc kontrole zachowań motocyklistów na tych niebezpiecznych odcinkach.Sami motocykliści natomiast powinni uwzględniać omijanie trudnych i niebezpiecznych dla nich odcinków dróg przy planowaniu podróży lub zachować szczególną ostrożność podczas jazdy na tych odcinkach.


 


motocykliści?


?

Zwiń

Rozwiń

Przewiń do góry