Witaj na portalu poświęconym Bezpieczeństwu Ruchu Drogowego

Nasz portal został stworzony z myślą o wszystkich uczestnikach ruchu drogowego od pieszych poprzez dzieci, kierowców, rowerzystów po motocyklistów (...)

czytaj więcej czytaj

Kliknij rozwiń, aby przeczytać całość

Zobacz również: Artykuły, Statystyki, Filmy

Jak zabezpieczyć motocykl na zimę data 13.12.2014

Wielkimi krokami zbliża się zima. Dla miłośników jednośladów oznacza to jedno: motocyklowy sen zimowy. W jaki sposób powinniśmy zadbać o naszą maszynę zanim zawiesimy ją na "garażowym kołku"? Klimat panujący w Polsce to największa zmora wszystkich pasjonatów dwóch kółek. Chimeryczna aura skutecznie skraca sezon motocyklowy o kilka miesięcy. Z reguły dla większości motocyklistów wyznacznikiem końca sezonu jest jesienne ochłodzenie. Wciąż spadające temperatury niosą za sobą spore niebezpieczeństwo. A dodatkowo niesprzyjające warunki atmosferyczne pozbawiają najważniejszego: przyjemności z jazdy.Pora zatem rozstać się z ukochanym jednośladem do wiosny. Podpowiadamy, jak odpowiednio przygotować naszą maszynę do motocyklowego letargu. 
Doświadczeni motocykliści od lat praktykują własne metody, które zazwyczaj są bardzo skuteczne. Kierowcom z krótszym stażem uświadamiamy, że warto poświęcić czas na wprowadzeniem motocykla w sen zimowy. Z całą pewnością nasza praca zaprocentuje, a na wiosnę wybudzimy naszego pupila w doskonałej kondycji, bez żadnych niespodzianek. 
Od czego powinniśmy zacząć?
Silnik i płyny
Zanim na dobre rozstaniemy się z naszą "perełką", warto pomyśleć o wymianie oleju silnikowego i filtra. Dlaczego powinniśmy to uczynić przed zimą, a nie w trakcie "odkurzania" motocykla przed kolejnym sezonem? W starym oleju gromadzą się tzw. opiłki, czyli drobne elementy powstające w wyniku mechanicznego zużycia silnika. Tym samym wymieniając wyeksploatowany olej, unikniemy osadzania się szkodliwych cząstek.Na wiosnę wyjeżdżamy z garażu ze świeżym olejem i nie musimy tracić czasu na wymianę, stercząc w kolejce w jednym z serwisów. Specjalistyczne punkty wiosną są oblegane, a jesienią świecą pustkami. Dodatkowo sprawdźmy poziom płynu chłodniczego i w razie potrzeby uzupełnijmy braki. Warto przed zimą również wymienić płyn hamulcowy. 
Paliwo pod "korek"
Ten zabieg może dziwić, ale faktycznie przed okresem zimowym powinniśmy spuścić resztki paliwa z baku, po czym zalać go do pełna. Dzięki tej czynności unikniemy korodowania baku od środka, a uciążliwa rdza nie zanieczyści paliwa. Korozja pojawia się w momencie, gdy w zbiorniku znajduje się niewiele paliwa. Wówczas bak narażony jest na atak szkodliwej mieszanki oparów benzyny i wilgoci, które są wodą na młyn dla rdzy.Właściciele niektórych motocykli nie mają tego problemu, ponieważ ich maszyny mają plastikowe zbiorniki paliwa - jednak i oni powinni zalać zbiorniki paliwem, aby uniemożliwić skraplanie się wody wewnątrz zbiornika. 
Smarowanie łańcucha
W kolejnym etapie naszych przygotowań zaopiekujmy się łańcuchem napędowym. Jak skutecznie zabezpieczyć łańcuch przed korozją? Należy wyczyścić go specjalnym płynem bądź naftą. Dla motocyklowych pedantów zaleca się odkręcenie osłony łańcucha i małej zębatki zdawczej, a następnie usunąć pozostałości mieszanki smaru, piachu i kurzu. Po wyczyszczeniu czas na drobne suszenie i smarowanie. Na łańcuch rozpylamy jeden z dostępnych na rynku smarów w sprayu. Warto również nasmarować pozostałe metalowe i ruchome części naszego jednośladu. Najlepszym antidotum jest smar silikonowy. 
Mycie
Po ostatniej przejażdżce nie można po prostu zaparkować maszyny w garażu. Wszelkie pozostałości po jesiennych wojażach należy skrupulatnie usunąć. Na wiosnę sztuka mozolnego zdrapywania zaschniętego błota, smarów czy "przyklejonych" owadów może okazać się niezwykle irytująca i czasochłonna. Standardowo w tym celu używamy miękkiej gąbki, preparatu do czyszczenia i dużo wody. Nie skąpmy na czystej wodzie. Wszechobecne brudy i piasek lubią niszczyć lakier, o który przecież tak skrzętnie dbają właściciele jednośladów.Alternatywą dla domowego mycia są myjki ciśnieniowe. Te z odpowiednią chemią do mycia powinny wystarczyć. Używając myjki, nie celujmy strumieniem wody bezpośrednio w elementy elektroniczne motocykla, łożyska czy łańcuch. Do zmycia resztek smaru z plastików warto użyć benzyny ekstrakcyjnej, która nie niszczy lakieru.Zaleca się, aby po "kąpieli" dobrze osuszyć nasz motocykl. W tym celu posłuży nam kompresor, który skutecznie wydmuchuje wodę z ukrytych miejsc. Jeżeli nie posiadamy kompresora, to odpalamy i rozgrzewamy silnik. Po krótkiej chwili zalegająca w zakamarkach woda odparuje. Korzystając ze specjalnych preparatów, powinniśmy również zakonserwować elementy lakierowane i chromowane. 
Podwozie 
W miarę możliwości powinniśmy ustawić motocykl w taki sposób, aby żadne z kół nie dotykało podłoża. Odciąża to zawieszenie, m.in. sprężyny oraz nie pozwala na odkształcenie się opon. Przy długim zimowaniu i zbyt niskim ciśnieniu powietrza w kołach opona motocyklowa może się odkształcić. Eksperci radzą dopompować koła, tak aby stan ciśnienia był nieco wyższy od zalecanego przez producenta. Wielu właścicieli jednośladów praktykuje starą, dobrą metodę: co kilka tygodni przetaczają motocykl o kilkadziesiąt centymetrów. W ten sposób unikają deformacji opon. 
Akumulator i elektryka
Sprawa jest prosta. Chcesz bez najmniejszych problemów odpalić motocykl na wiosnę? Dopieszczaj akumulator w okresie zimowym. Sposobów na utrzymanie baterii w dobrej formie jest przynajmniej kilka. My prezentujemy dwa. Pierwszy z nich praktykowany jest przez większość motocyklistów. Po wymontowaniu akumulatora powinniśmy go naładować, a następnie w ciepłym i suchym miejscu ułożyć do zimowego snu. Pamiętajmy, aby przed wiosenną instalacją baterii naładować ją ponownie. Jak zabezpieczyć motocykl na zimęDrugi sposób to podłączenie specjalnego prostownika bezpośrednio do akumulatora zamontowanego w motocyklu. Taki prostownik wykrywa spadek napięcia akumulatora, doładowuje go i automatycznie się wyłącza. Tym samym utrzymuje stały poziom naładowania. Sprawdzamy stan bezpieczników oraz złączy, czy przypadkiem nie są luźne lub zaśniedziałe. W razie potrzeby bezpieczniki wymieniamy, a złącza smarujemy środkami konserwującymi.
W garażu najcieplej
Garaż to miejsce, w którym nasz motocykl będzie czuć się najlepiej. Drugą opcją są przechowalnie dla jednośladów. Za sezonowe przechowanie motocykla zapłacimy około 400-500 zł. Ostatnim, zdecydowanie najgorszym rozwiązaniem dla naszej "perły" jest pozostawienie jej pod gołym niebem.W przypadku "zimowego snu" w zagospodarowanym, zamkniętym pomieszczeniu warto "opatulić" motocykl najtańszym pokrowcem, który doskonale spełni funkcję ochronną. Płachta zabezpieczy maszynę przed kurzem, pyłami czy otarciami. Jeżeli przyjdzie nam pozostawić motocykl "pod chmurką", polecamy zaopatrzyć się w dwa pokrowce odporne na wodę. Oprócz okrycia kokpitu motocykla, zabezpieczmy jednoślad od gruntu.Nie możemy zapomnieć również o zabezpieczeniu przeciwko kradzieży. Przy zdemontowanym akumulatorze alarm motocyklowy nie zadziała. Blokada na tarczę hamulcową to podstawa zabezpieczenia. Dodatkowo możemy przypiąć łańcuchem tylne koło np. do kotwy w podłodze lub jakiegoś elementu garażu. Pamiętajmy, aby łańcuch zabezpieczający był napięty, a kłódka łańcucha nie leżała na posadzce. 
Czytaj więcej na:http://moto.trojmiasto.pl/Zakonserwuj-motocykl-na-zime-n84885.html#tri?

Galeria zdjęć:

Zwiń

Rozwiń

Ekojazda motocyklem? To możliwe. data 17.08.2014

Chociaż motocykl na ogół nie kojarzy się z oszczędzaniem to jednak nie oznacza, że zagadnienia ekonomicznej jazdy  nie dotyczyą jednośladów. Wprawdzie niektóre zasady eco drivingu są uniwersalne,ale inne – z racji odmiennej natury tej kategorii pojazdów – mają zastosowanie tylko w motocyklach.


Motocykl vs samochód


Wbrew powszwchnemu przekonaniu przeciętny motocykl jest droższy w eksploatacji od samochodu. Mniej trwałe silniki ze względu na intensywność eksploatacji, konieczność częstszego serwisu (synchronizacja gaźników, regulacja zaworów), szybciej zużywające się opony, klocki hamulcowe, czy nawet tak banalna sprawa jak smarowanie łańcucha, to wszystko razem generuje całkiem znaczące wydatki. I chociaż motocykl spali mniej benzyny, to po doliczeniu kosztów eksploatacyjnych okazuje się, że wychodzi drożej niż auto, zwłaszcza zasilane LPG lub z silnikiem diesla. Nawet skuter lub mały motocykl z małym silnikiem, palącym 3 litry na setkę nie obroni się przed jednym prostym argumentem – mały silnik szybko się zużywa i po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów zazwyczaj kwalifikuje się do remontu.


Ekonomiczny motocykl


Przede wszystkim trzeba zacząć od zakupu motocykla taniego w eksploatacji. Najlepiej napędzanego wałem, na wtrysku, nie wymagającego częstego serwisu (np. GPZ 750 – wymaga regulacji luzów zaworowych co 6 tys. km. Silnik nie powinien być za mały – okolice 500 cm to z reguły najbardziej ekonomiczny wybór.


Motocyklowy eco driving


Podstawową zasadą eco drivingu jest oszczędzanie paliwa. Na co zwracać uwagę aby spalanie nie wyszło większe niż w samochodzie? Zasady są uniwersalne, a więc przewidywanie i unikanie hamowania (czyli niepotrzebnego rozpędzania). Oczywiście odpada jazda na luzie (motocyklowa skrzynia biegów się do tego nie nadaje), jazdy na bardzo niskich obrotach też się nie zaleca – wysilone, wysokoobrotowe motocyklowe silniki nie są do tego stworzone. Zdecydowanie należy unikać czerwonego pola i dzidowania od świateł do świateł – oprócz paliwa oszczędzimy też klocki hamulcowe, które w motocyklu są znacznie cieńsze niż w samochodzie.


Dobrej kondycji naszych finansów służy – wbrew pozorom – szybka jazda na zakrętach. Pokonując je płynnie, bez hamowania spalimy mniej, niż zwalniając przed i przyspieszając po wyjściu z łuku. W dodatku motocykl – w przeciwieństwie do samochodu – nawet w mocnym złożeniu nie zużywa znacząco bardziej opon i zawieszenia – tutaj siły działają cały czas w tej samej płaszczyźnie. Poza tym taka jazda, nie dość że ekonomiczna, daje najwięcej przyjemności. Dlatego warto szlifować swoje umiejętności i przełamywać lęk przed złożeniem, który może się również przydać w sytuacjach awaryjnych.


Sprawny sprzęt


Technika jazdy to nie wszystko, warto też zadbać o stan techniczny. Odpowiednie ciśnienie w oponach to nie tylko kwestia spalania, ale również (przede wszystkim!) prowadzenia, a więc bezpieczeństwa. Podobnie zbyt mocno naciągnięty łańcuch zwiększa opory toczenia, a co za tym idzie też zużycie paliwa. W silnikach chłodzonych cieczą, trzeba zadbać o sprawny termostat.


Ochrona owiewek


Trochę inny aspekt oszczędzania dotyczy zwłaszcza motocykli sportowych a w szczególności popękanych owiewek i pogiętych klamek. Dlatego warto zaopatrzyć się przynajmniej w crashpady, a najlepiej porządne gmole, chroniące przed upadkiem. To wydatek około 200 – 500 zł, ale zwykle zwraca się po pierwszym upadku. Dobrze sprawdzają się też handbary (do ochrony rąk przed zimnem), które o dziwo całkiem nieźle chronią klamki (hamulca i sprzęgła) i kierownicę.


 
Źródło: http://eko-jazda.info
?

Zwiń

Rozwiń

Co zrobić, kiedy ktoś ukradnie ci motocykl data 28.06.2014

Kradzież motocykła to zawsze sytuacja stresująca dla okradzionego. Oczywiście natychmiast należy zgłosić taki fakt organom ścigania. Ale jest też kilka działań, które możesz przeprowadzić samodzielnie.
Porozmawiaj z sąsiadami
Zazwyczaj sąsiedzi mogą posiadać informacje, które ułatwią poszukiwanie sprawcy. Dotyczy to także personelu nocnych sklepów a także obsługi monitoringu przemysłowego. Uzyskane informacje natychmiast przekaż Policji


Zrób obchód miasta


Pojeździj po mieście. Porozglądaj się.Wiele historii, pokazuje że złodzieje  po prostu odstawiają  motocykl na inną ulicę parking na którym się nie rzuca w oczy. Co zrobić kiedy znajdziesz poszukiwany  motocykl? Po pierwsze - natychmiast musisz zadzwonić na policję. Po drugie - ktoś przy tym motocyklu musi zostać. Po trzecie - koniecznie miej przy sobie dokumenty potwierdzające fakt, że to ty jesteś jego prawowitym właścicielem.


Zacznij działać natychmiast!


Czas to kluczowy element. Podstawową rzeczą w takiej sytuacji jest telefon na policję natychmiast po odkryciu kradzieży.  Policja tak uzasadnia potrzebę szybkiego działania - po ujawnieniu straty, należy niezwłocznie skontaktować się z telefonicznie z dyżurnym Policji, podać okoliczności w jakich doszło do zdarzenia oraz jak najwięcej szczegółów motocykla – wtedy, kiedy dzieje się to w czasie rzeczywistym jest największa szansa, że uda się najszybciej trafić na sprawcę.Policja szybko może wszcząć poszukiwania nadając komunikat do załóg znajdujących się w terenie. Kiedy o utracie dowiadujemy się po jakimś czasie, należy udać się do najbliższej jednostki Policji, gdzie należy dokonać zgłoszenia kradzieży pojazdu. Rozpoczyna się sezon motocyklowy, przed nami wakacje a w związku z tym częściej podróżujemy. By zapobiec takim przykrym sytuacjom planujmy postoje w miejscach, gdzie możliwym jest pozostawienie motoru w polu widzenia lub zainstalowany został monitoring miejski, przemysłowy, osiedlowy itd.,  co w razie kradzieży daje możliwość zabezpieczenia nagrania".
Internet to potęga
 Wykorzystaj do poszukiwań Internet. Pozostaw informacje na  wszystkich forach jakie znasz a także na  Facebooku, Twitterze i wszystkiech  inne  znanych ci mediach społecznościowych. Rozspamuj informację po wszystkich twoich znajomych nawet jeśli nie interesują się motocyklami. Być może ktoś z ich  znajomych, to zobaczy i się zainteresuje. Dodatkowo śledź aukcje na najpopularniejszych serwisach, bo być może złodzieje wystawią go do sprzedaży.


Zapobiegaj!


Większości kradzieży można uniknąć poprzez wyposażenie się we wszystko, co tylko pozwoli skutecznie uprzykrzyć życie amatorom cudzej własności. Równie ważną sprawą jest samo ubezpieczenie motocykla.Przede wszystkim pamiętajmy o tym, że jedynym ubezpieczeniem, które "działa" po kradzieży motocykla (tak w Polsce jak i Europie) jest autocasco i tylko ci, którzy mają takie ubezpieczenie wykupione mogą liczyć na wypłatę odszkodowania. Zgłaszanie szkody nie jest skomplikowane, musimy tylko zachować odpowiednia kolejność działań, unikniemy wtedy po prostu niepotrzebnej straty czasu. Pierwsze co trzeba zrobić po kradzieży to zgłosić ją na policji, a potem zgłosić ją ubezpieczycielowi. Zgłoszenie kradzieży, tak jak i każdej szkody możemy zrobić osobiście w oddziale ubezpieczyciela, on-line na stronie internetowej lub dzwoniąc pod numer jaki podany jest na potwierdzeniu zawarcia polisy.   Każdy ubezpieczyciel ma obowiązek wypłacenia odszkodowania w terminie 30 dni od daty zgłoszenia  ostatniego dokumentu, który jest niezbędny dla procesu likwidacji szkody.


 Doskonałym zabezpieczeniem jest łańcuch motocyklowy. Można za pomocą niego zabezpieczyć dwa motocykle – Twój oraz Twojego znajomego. W takim zestawieniu nie ma możliwości odholowania motocykli.  Długość łańcucha powinna przekraczać 110 cm. Jeśli jest wykonany ze stali dobrej jakości – nie powinien być za ciężki. Podczas pakowania pamiętaj o umieszczeniu łańcucha możliwie nisko w bagażu – najlepiej na dnie bocznej sakwy. Odradzamy umieszczania go w top case – może to spowodować niekorzystne przesunięcie środka ciężkości ku górze. Alternatywą dla standardowych łańcuchów mogą być łańcuchy typu loopie, czyli pętle – charakteryzują się one większym zasięgiem oraz niższą wagę w porównaniu do tradycyjnych łańcuchów.


Stosuj podwójne zabezpieczenie takie jak zastosowanie blokady i alarmu wraz  z łańcuchem 12KS – mamy wówczas łańcuch z dodatkowym alarmem, który jest bardzo czuły na każdy ruch. Zabezpieczenie kasku i kurtki za rękaw jest możliwe również za pomocą linki Multicombiloop. Zawsze możemy znaleźć strzeżony parking, ale warto dodatkowo zabezpieczyć w ten sposób nasze wartościowe rzeczy.
http://www.scigacz.pl?

Galeria zdjęć:

Zwiń

Rozwiń

Startuje nowy sezon motocyklowy data 27.03.2014

Przygotowania do sezonu warto rozpocząć od wybrania nowego zestawu opon.
Niektóre właściwości opon mogą być dobierane do preferencji użytkowników. Tak więc inny rodzaj gum przypadnie do gustu kierowcom miejskim, a inny tym, którzy wolą na motocyklu wyruszać w dłuższe trasy. 


Portal www.moto-blog.pl przygotował ranking, który moze być pomocny przy wyborze nowego ogumienia. Dzieli onnajpopularniejsze modele opon ze względu na ich wielkość. warto zauważyć, że najwiekszą popularnością cieszą opony letnie w rozmiarze 17 cali, zaś liderem wśród modeli w tej kategorii jest Pirelli Diablo Strada 180/55ZR17 73W. 
Proponowany ranking przedstawia się następująco:
Miejsce pierwsze: opony 17 (41.8% popularności)
• Pirelli Diablo Strada 180/55ZR17 73W, cena od 346,00 do 521,47 zł,
• Pirelli Diablo Strada 120/70ZR17 58W, cena od 354,48 do 366,00 zł,
• Metzeler Tourance 130/80R17 65S, cena od 345,76 do 416,48 zł.
Miejsce drugie: opony 16 (14.9% popularności)
•Continental CM2 130/90 R16 73 H, cena 423 zł,
•Dunlop Arrowmax STREETSMART TL R 130/90 R16 67 H, cena 514 zł,
•Michelin M45 TT E2 110/90 R16 59 S, cena 161 zł.
Miejsce trzecie: opony 18 (13.7% popularności)
• Pirelli Sport Demon 130/70-18 63H, cena od 387,19 do 438,79 zł,
• Metzeler 180/55ZR18 74W ME 880 MARATHON, cena 884zł,
• Pirelli MT 16 Garacross 4.50-18 NHS, cena 320,39 zł.
Miejsce czwarte: opony 15 (10.14% popularności)
• Metzeler Perfect ME 77 140/90-15 70S, cena od 298,99 do 339,04 zł,
• Metzeler ME 880 Marathon 170/80B15 77H, cena od 575,31 do 663,79 zł,
• Metzeler ME 880 Marathon 150/90B15 80H, cena od 698,99 do 688,48 zł.
Miejsce piąte: opony 19 (9,12% popularności)
• Metzeler Tourance Front 110/80R19 59V, cena od 347,99 do 506,79 zł,
• Continental ContiTrailAttack 2 Traction Skin 100/90 R19 57 H, cena 275 zł,
• Michelin Anakee 2 110/80R19 59, cena 485,32 zł.


Ranking został przygotowany we współpracy z internetową porównywarką cen Skąpiec.pl i obrazuje popularność poszczególnych parametrów i modeli opon na przestrzeni ostatniego miesiąca wśród użytkowników serwisu odwiedzających kategorie opony.
 


źródło: http://www.moto-blog.pl?

Zwiń

Rozwiń

Bezpieczne wakacje na motorze data 14.07.2013


Lato to sezon wakacyjny i urlopowy. Każdego roku w tym czasie zwiększa się intensywność korzystania z dróg przez uczestników ruchu drogowego. Podróżujemy samochodami, motocyklami, rowerami i innymi jedno i dwuśladami. Nie zawsze robimy to z należytą roztropnością, narażając życie swoje i innych. Niewiele trzeba, aby taką sytuację radykalnie zmienić.
Aby podnieść bezpieczeństwo podróżowania na motocyklu wystarczy zastosować się do kilku wakacyjnych rad Artura Persona – prawnika PORD i doświadczonego motocyklisty.
Uniwersalne zasady:
1. motocykl musi być starannie przygotowany do sezonu, co oznacza, że należy szczególnej kontroli poddać stan opon, stan hamulców oraz stan oświetlenia pojazdu.
2. motocyklista musi być przygotowany na różne warunki drogowe i atmosferyczne bez względu na to czy zamierza udać się w drogę liczącą 20 km czy 200km.
Bezpieczny motocyklista
Dla motocyklisty dobre przygotowanie do sezonu to przede wszystkim właściwa odzież, gwarantująca mu wygodę i bezpieczeństwo na drodze oraz właściwe okulary przeciwsłoneczne lub kask z blendą zabezpieczające przed oślepieniem przez słońce. Należy pamiętać, aby utrzymać w należytej czystości okulary lub blendę podczas jazdy, gdyż rozbijające się podczas jazdy  na osłonie oczu owady i pył mogą znacznie ograniczyć widoczność. Dobrze jest więc mieć przy sobie preparat do oczyszczania w sprayu i szmatkę i, jeżeli zanieczyszczenie zaczyna ograniczać widoczność, zatrzymać się i dokładnie wyczyścić. 
Bardzo ważne jest aby motocyklista był dobrze widoczny na drodze. Dlatego też należy używać kamizelek ostrzegawczych i odblasków, które zdecydowanie poprawiają bezpieczeństwo na drodze. Motocyklista dzięki kamizelce odblaskowej jest bardziej widoczny także w dzień. Taśma pryzmatyczna poza kolorem fluorescencyjnym, który przyciąga wzrok i skupia uwagę odbija również promienie słoneczne zwiększając tym samym bezpieczeństwo motocyklisty. Kierowcy łatwiej jest zauważyć motocyklistę w lusterkach samochodu czy jadącego w ciemnym ubraniu.
Odblaski „pracują" również w trudnych warunkach atmosferycznych takich jak deszcz, zmierzch, gęsta mgła. Taśmy pryzmatyczne zachowują właściwości odblaskowe nawet w deszczu, w przeciwieństwie do taśm srebrnych które zamoczone tracą część swojej odblaskowości
 Ważne jest też, aby postoje planować na parkingach lub specjalnie wydzielonych miejscach postojowych i zatokach. Dość często zdarza się bowiem, że motocykliści zatrzymują się na poboczach, czym prowokują niebezpieczne i zagrażające ich życiu i zdrowiu sytuacje.
Aby  motocykl nas nie zawiódł
Należy pamiętać, że bezpieczeństwo motocyklisty jest wypadkową sprawności motocykla jakim się on porusza.
Newralgicznym ogniwem w łańcuchu bezpieczeństwa są opony. Należy o nie szczególnie zadbać na przełomie wiosny i lata, kiedy to, szczególnie w naszym klimacie, doświadczamy wzmożonych opadów deszczu. Wody opadowe nanoszą na drogi piach i liście, co jest wyjątkowym i bardzo niebezpiecznym zagrożeniem dla poruszającego się z duża prędkością motocykla. Często łacha z piachu i liści  pojawiająca się dosyć nagle na trasie  motocykla wymusza wykonanie szybkiego manewru takiego jak np. przejechanie przez łachę z pełną prędkością bez użycia hamulców. I wówczas okazuje się jak ważną rolę spełniają opony: w dobrym stanie gwarantują bezpieczne wykonanie manewru, łyse – grożą pełnym, niebezpiecznym poślizgiem.
Drugim, niezwykle ważnym elementem bezpieczeństwa są światła. Zgodnie z obowiązującymi przepisami każdy motocykl ma obowiązek poruszać się z włączonymi światłami także wciągu dnia. Czysty klosz reflektora - to wzrost bezpieczeństwa na drodze, szczególnie przy reflektorach soczewkowych, które wymagają częstych zabiegów czyszczenia.
UWAGA: zakazana jest jazda na światłach drogowych w ciągu dnia.
Trzecim elementem łańcucha bezpieczeństwa są hamulce. Dlatego też należy pamiętać, aby przed każdym, nowym sezonem wymienić płyn hamulcowy oraz sprawdzić stan klocków lub szczęk hamulcowych. Należy również pamiętać, że każdy manewr hamowania pociąga za sobą określone ryzyko, szczególnie na mokrej nawierzchni. W takich bowiem warunkach  nawet najdrobniejszy błąd może doprowadzić do uślizgu tylnego koła a w konsekwencji do niebezpiecznej wywrotki. Największe ryzyko zaistnienia takiej sytuacji na drodze ponoszą użytkownicy motocykli sportowych posiadających opony typu slick (opony sportowe na równe i twarde nawierzchnie)
Kolejnym elementem bezpieczeństwa jest właściwe zabezpieczenie bagażu. Na krótkie, letnie wypady za miasto najczęściej zabiera się niewiele rzeczy i wówczas optymalnym rozwiązaniem jest plecak, który pozwala na swobodne kierowanie motocyklem. Należy unikać przewożenia  turystycznych toreb  z tyłu lub z boku pojazdu. Jeżeli nie ma innego wyjścia to powinno się zastosować specjalne, mocujące siatki.


PORADA GENERALNA:
Jeżeli pogarszają się warunki jazdy (opady, mokra nawierzchnia, zmrok, zła widoczność)należy zachować wzmożoną ostrożność, ponieważ diametralnie wzrasta ryzyko wypadku. Przy wystąpieniu dużych opadów - należy przeczekać nawałnicę. Nigdy nie należy lekceważyć zmieniających się warunków atmosferycznych i drogowych.
Na koniec warto przypomnieć sezonowym motocyklistom, że po kliku miesięcznej przerwie zatraca się w jakimś stopniu umiejętności prowadzenia pojazdu nabyte wcześniej. Dlatego tak ważne jest aby nie skakać od razu na głęboką wodę tzn. nie wybierać się na długie i uciążliwe wyprawy, przed przeprowadzeniem kilkudniowego „treningu” przypominającego. Wjeżdżać się w motocykl i sezon należy stopniowo.
 

Galeria zdjęć:

odblaskowa kamizelka motocyklowakask motocyklowy z blendąmotocykliści z odblaskamimotocykl z odblaskamiostrzegawcza kamizelka w kolorze pomarańczowym

Zwiń

Rozwiń

Kaski motocyklowe data 27.05.2013

 


Kaski motocyklowe  dzieli się na kilka podstawowych typów:


Najczęściej spotykane kaski  - integralne. Kupowane zarówno przez posiadaczy skuterów, nakedów, ścigaczy, jak i chopperów  Charakteryzują się nieruchomą, zamontowaną na stałe szczęką, co sprawia, że  mogą być lżejsze i lepiej wytłumione niż te z podnoszoną szczęką.
 


Szczękowce – to kaski z podnoszoną szczęką. Bardzo popularne w turystyce. Niektóre modele pozwalają szczękę jedynie podnosić, inne całkowicie ją demontować,przez co stają sie  otwarte. Szczękowce zazwyczaj są cięższe i głośniejsze od integrali.Mają  swoich fanów ponieważ podnoszona szczęka to duże udogodnienie.


 


Otwarte (Jety) – są całkowicie pozbawione szczęki. Używane głównie na chopperach i skuterach. Nie chronią wprawdzie szczęki, ale zapewniaja dobrą wentylację twarzy.Ich budowa zapewnia zoptymalizowanie wagi i bardzo dobrą widoczność przez ogromne wizjery.  
 


Crossowe – służą do jazdy w terenie.Są obowiązkowo wyposażone w daszek, mają mocno wysuniętą szczękę i nie posiadają szyby.Zastepują ja zakładane przez motocyklistę gogle. Ten typ kasków jest bardzo lekki i doskonale wentylowany poprzez zamontowanie filtrów do wyłapywania pyłu z powietrza. Gogle kupuje się osobno.


Gogle dobrej klasy charakteryzują się  wydajną wentylacją,posiadaja  antifog i pasek z warstwą antypoślizgową (np. z silikonu). Można w nich błyskawicznie wymienić szybki, których wiele jest na wyposażeniu akcesoryjnym.


 
Źródło: Motogen.pl(kaski motocyklowe - kompendium wiedzy)

Galeria zdjęć:

kask integralnykask crossowykask typu jet - otwartykask z podnoszoną szczęką

Zwiń

Rozwiń

PORADY MOTOCYKLOWE ARTURA - CZ.I data 05.10.2010

Artur Person  - prawnik, radca prawny Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego, „od zawsze” jest entuzjastą motocykli i turystyki motocyklowej i właśnie z tej pozycji zgodził się być naszym doradcą i konsultantem w zakresie szeroko pojętej tematyki motocyklowej.


Rozpoczynamy więc cykl porad i komentarzy, w których Artur dzielić się będzie z naszymi internautami swoim doświadczeniem i poglądami właśnie na tematy motocyklowe.


Swoistym zwiastunem cyklu będą porady związane z zakupem pierwszego motocykla.


Zaczynamy więc od odpowiedzi na pytanie:


NA CO NALEŻY ZWRÓCIĆ UWAGĘ KUPUJĄC PIERWSZY MOTOCYKL?


? Decyzja o zakupie motocykla, co do marki i pojemności powinna być decyzją przemyślaną w wielu aspektach. Najważniejszym jednak jest, aby dobrać model i typ motocykla do funkcji w jakiej będzie użytkowany, do umiejętności oraz do – kolokwialnie mówiąc- „gabarytów” użytkownika. To do czego będzie nam najczęściej służył powinno zdeterminować pozostałe parametry.
? Jeżeli kupujemy pierwszy motocykl, to zdecydowanie najbardziej wskazana będzie maszyna lżejsza do 200kg i o pojemności maksymalnie 650 cm³. Maszyna o takich parametrach technicznych pozwala początkującemu kierowcy na zachowanie nad nią większej kontroli a także – w fazie nauki – jest łatwiejsza do opanowania i pozwala na swobodniejsze wykonywanie nawet skomplikowanych manewrów.
? Należy pamiętać, że motocykl to pojazd jednośladowy, który wymaga określonej siły fizycznej od kierowcy. Trzeba nim skręcać, zawracać itp..........ale przede wszystkim trzeba utrzymać maszynę w pozycji równowagi – a to nie zawsze jest proste. Dlatego tak istotna jest waga motocykla. Podczas jazdy zdarzają się różne sytuacje w wywrotkami włącznie. Proszę sobie wyobrazić, co się dzieje z kierowcą o wadze np. 70kg, który przewracając się zostanie przygnieciony – a zdarza się to bardzo często – przez motocykl o masie 300kg.
 No cóż...................... szanse samodzielnego wydostania się takiego motocyklisty spod   motocykla oceniam bardzo nisko.


UWAGA!!!
Ze względów bezpieczeństwa pierwsze jazdy należy odbywać w towarzystwie innych doświadczonych motocyklistów.


? Kiedy stajemy się właścicielami nowego motocykla to bezwzględnie należy pamiętać o wykonaniu kilku jazd testowych w różnych warunkach pogodowych i terenowych (na różnych rodzajach nawierzchni) przed wyruszeniem w dłuższą trasę. Jest to ważne, gdyż musimy poznać motocykl, zobaczyć jak się układa, jak reaguje w różnych sytuacjach i jak my reagujemy na niego.
? Kupując motocykl używany starajmy się aby jego przebieg nie był większy niż 20-30 tys. kilometrów. Wyższy przebieg dla motocykla  - to świadectwo zwiększonej eksploatacji.


UWAGA !!!
Używany motocykl, przed podjęciem decyzji o jego zakupie, powinno się przejrzeć w serwisie, ponieważ oryginalne części do motocykli są drogie a zamienniki prawie nie występują i w związku z tym „okazyjna” na pierwszy rzut oka cena może być bardzo pozorna.


? Jeżeli już pokonamy pierwsze wyzwania związane z nabyciem motocykla to zapewne kusić nas będzie odbycie podróży. I wówczas pojawi się problem dodatkowego bagażu. Bez względu na to czy zdecydujemy się na sakwy skórzane czy też kufer z tworzywa czy aluminiowy wyprawowy to należy pamiętać aby wykonać próbne jazdy z tym dodatkowym obciążeniem. Są dwa powody dla których takie próby są konieczne: po pierwsze – motocykl staje się wówczas szerszy ( typowa szerokość motocykla to 70 -80 cm a z sakwami czy kufrem wynosi powyżej 110 cm); po drugie – dodatkowy bagaż zwiększa ciężar motocykla i z tego powodu inaczej zachowuje sięon na drodze.
? I sprawa ostatnia związana z zakupami – to strój na motocykl, buty kask. Osobiście jestem zdania, że najlepiej zdają egzamin ubrania z materiałów syntetycznych. Są one bardziej uniwersalne i mają wszechstronne zastosowanie – nadają się na wszystkie pory roku, a także są łatwe w utrzymaniu czystości. Oczywiście są takie marki motocykli do których pasują wyłącznie stroje ze skóry. Tak więc strój to kwestia gustu ale najważniejsze aby był to typowy strój motocyklowy z ochraniaczami na kręgosłup, barki i łokcie. Mam kilku kolegów (doświadczonych motocyklistów) którzy przekonali się, że najmniejszy upadek na motocyklu w dżinsach czy krótkich spodenkach i bluzce T-shirt jest bardzo bolesny i długo leczy się rany, które są konsekwencją upadku. Nikomu nie polecam jazdy na motocyklu w adidasach, sandałach lub klapkach (chyba że jedziemy skuterem i jesteśmy na południu Europy gdzie deszcz jest rzadkością). Raz w swojej karierze popełniłem tan błąd i pojechałem w lekki teren (las) w butach żeglarskich. Oczywiście skończyło się to wywrotką – but zsunął mi się z wilgotnego hamulca nożnego w czasie hamowania i wykonałem efektowne salto (hamowałem tylko przednim hamulcem).


Rada – do jazdy na motocyklu polecam profesjonalne buty motocyklowe lub inne z twarda, tępą podeszwą.


Dziś już chyba nie trzeba przekonywać do jazdy w kasku – uratował on już życie setki tysięcy motocyklistów. Najlepszą ochronę gwarantują kaski integralne. Wybór kasków jest bardzo duży i każdy znajdzie coś dla siebie, zarówno jeśli chodzi o typ jak i design.
Na zakończenie chciałbym zaznaczyć, że na polskim rynku najpopularniejsze marki motocykli to: Yamacha, Suzuki, Honda, Kawasami, KTM, Harley Davidson i Triumph – wszystkie mają swoje salony w Trójmieści.


Zostaną one omówione przeze mnie w następnych odcinkach Porad  Motocyklowych Artura


Pozdrawiam


Artur Person


Od redakcji: pytania do Artura Person prosimy kierować na adres podany w kontakcie strony.


 

Zwiń

Rozwiń

Przewiń do góry