W dniu 16 lipca br. Prezydent RP Bronisław Komorowski podpisał Ustawę z dnia 26 czerwca 2014 r o zmianie ustawy o kierujących pojazdami. W związku z powyższym ustawa powinna zostać niezwłocznie ogłoszona w Dzienniku Ustaw a zmiany wejdą w życie 30 dni po ogłoszeniu Ustawy.
Najbardziej istotne zmiany wprowadzone ustawą to:
• po 3 latach posiadania prawa jazdy kategorii B kierowcy będą uprawnieni do kierowania dowolnym motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg. Usunięto ostatecznie wymóg automatycznej skrzyni biegów.
• uprawnienia kategorii D1+E nie będą już ograniczone dopuszczalną masą całkowitą zespołu pojazdów, która obecnie nie może przekraczać 12t;
• rada powiatu będzie mogła, w drodze uchwały, zmniejszyć opłatę za wydanie lub zwolnić od jej uiszczenia osoby które będą musiały wymienić dokument w wyniku zmian administracyjnych, np. przesunięcia granic administracyjnych miejscowości lub zmiany jej nazwy;
• młodzi kierowcy ubiegający się o prawo jazdy kategorii C, C+E, D lub D+E będą mogli przystąpić do szkolenia zgodnie z obniżonymi (przez KW) progami wiekowymi już będąc w trakcie kwalifikacji wstępnej; oczywiście również w przypadku obniżonych progów wiekowych jest możliwość rozpoczęcia kursu na 3 miesiące przed ich osiągnięciem, a w przypadku uczniów uczestniczący w zajęciach szkolnych w szkole, w której podstawa programowa kształcenia w zawodzie przewiduje uzyskanie umiejętności kierowania pojazdem silnikowym, okres ten wynosi 12 miesięcy;
• kierownik OSK będzie musiał przedstawić staroście właściwemu ze względu na miejsce prowadzenia ośrodka szkolenia kierowców, najpóźniej w następnym dniu roboczym od dnia rozpoczęcia kursu, listę uczestników kursu oraz informację o terminie, czasie i miejscu rozpoczęcia pierwszych zajęć teoretycznych w ramach danego kursu a także prowadzić harmonogram zajęć teoretycznych dla każdego kursu, który zawiera terminy, miejsce prowadzenia zajęć teoretycznych oraz godziny rozpoczęcia i zakończenia poszczególnych zajęć; znikną za to obowiązki zgłaszania egzaminów teoretycznych i danych osób, które ukończyły kurs;
• możliwe będzie uzyskanie poświadczenia spełnienia dodatkowych wymagań (statusu SUPER OSK) w zakresie poszczególnych kategorii prawa jazdy spośród A, B, C lub D;
• uporządkowana zostanie kwestia uprawnień instruktorskich, starosta – zgodnie z nowymi przepisami, wpisując osobę do ewidencji instruktorów w zakresie prawa jazdy kategorii:
1) A – wpisuje z urzędu uprawnienia do szkolenia odpowiednio w zakresie prawa jazdy kategorii AM, A1 i A2;
2) B, C lub D – wpisuje z urzędu uprawnienia do szkolenia odpowiednio w zakresie prawa jazdy kategorii B1, C1 lub D1;
3) C+E lub D+E – wpisuje z urzędu uprawnienia do szkolenia w zakresie prawa jazdy kategorii B+E oraz odpowiednio w zakresie prawa jazdy kategorii C1+E lub D1+E;
4) B+E, C+E lub D+E – wpisuje z urzędu uprawnienia do szkolenia w zakresie prawa jazdy kategorii T;
5) C+E posiadającą uprawnienia do szkolenia w zakresie prawa jazdy kategorii D oraz prawo jazdy kategorii D+E – wpisuje z urzędu uprawnienia do szkolenia w zakresie prawa jazdy kategorii D+E;
przypadku wykładowców będzie to wyglądać to analogicznie;
• kursanci będą mieli możliwość zdawania egzaminu państwowego w zakresie niższych kategorii niż te w zakresie których ukończyli kurs i tak osoba, która ukończyła wymagane szkolenie w zakresie prawa jazdy kategorii:
1) A1 – jest uprawniona do przystąpienia do egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii AM;
2) A2 – jest uprawniona do przystąpienia do egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii A1 lub AM;
3) A – jest uprawniona do przystąpienia do egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii A2, A1 lub AM;
4) B, B+E, C, C+E, D lub D+E – jest odpowiednio uprawniona do przystąpienia do egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii B1, C1, C1+E, D1 lub D1+E oraz do przystąpienia do egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii AM.;
• uprawnienia do organizowania 3-dniowych warsztatów doskonalenia zawodowego instruktorów będą przysługiwały nie tylko super OSK, jak to ma miejsce obecnie, ale również WORD-om; osoby posiadające zarówno uprawnienia instruktorskie jak i egzaminatorskie nie muszą odbywać 2 różnych warsztatów – wystarczy uczestnictwo w jednych; w przypadku niedopełnienia obowiązku uczestnictwa w warsztatach ponowny wpis do ewidencji możliwy będzie dopiero po odbyciu warsztatów; sposób prowadzenia warsztatów ma zostać ściśle określony w rozporządzeniu;
• w ciągu 3 miesięcy powołana zostanie komisja, której zadaniem będzie weryfikacja i rekomendowanie ministrowi do zatwierdzenia pytań a także okresowe analizowanie katalogu. Co ciekawe każdy będzie mógł zgłosić swoje pytania, a w przypadku ich zatwierdzenia komisja wyda zaświadczenie potwierdzające ten fakt. Komisja będzie mogła jednak odmówić rekomendacji bez uzasadnienia.
W skład komisji wejdą:
1) przewodniczący – przedstawiciel ministra;
2) sekretarz – przedstawiciel ministra;
3) członkowie – właściwi specjaliści co najmniej w zakresie:
a) bezpieczeństwa ruchu drogowego – w tym zasad uzyskiwania
uprawnień do kierowania pojazdami,
b) zdrowia – w tym medycyny ratunkowej,
c) dydaktyki i metodyki nauczania,
d) psychologii,
e) języka polskiego.
Katalog pytań stanie się w pełni jawny i będzie publikowany w Internecie. Na publikację bazy przewidziano 6 miesięcy od momentu powołania komisji, natomiast w przypadku oblania egzaminu będzie można uzyskać informacje o treści pytań, w których zostały popełnione błędy i o prawidłowych odpowiedziach na te pytania.
• wprowadzenie obowiązku wyboru jednolitego dla wszystkich podmiotów przeprowadzających egzaminy na prawo jazdy systemu teleinformatycznego;
• powstanie fundusz na „System przeprowadzania części teoretycznej egzaminu na prawo jazdy”. Zasilać go będą WORD-y odprowadzając 1.5% opłat pobieranych za przeprowadzenie części teoretycznej egzaminu państwowego na prawo jazdy; środki z funduszu mają być przeznaczone na tworzenie i utrzymanie jednolitego systemu do przeprowadzania części teoretycznej egzaminów państwowych; dotychczasowe systemy teleinformatyczne będą mogły być stosowane najpóźniej do 3 stycznia 2016 r.
• na egzaminie praktycznym pojawią się 2 nowe zadania egzaminacyjne:
- Zmiana biegów właściwa dla energooszczędnej jazdy (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego przeprowadzanego w zakresie prawa jazdy kategorii B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D i D+E); w zakresie prawa jazdy kategorii B i B+E osoba egzaminowana powinna dokonywać zmiany biegu na wyższy w momencie, kiedy silnik osiągnie od 1800 do 2600 obrotów na minutę, a pierwsze cztery biegi powinny być włączone zanim pojazd osiągnie 50 km/h; w zakresie pozostałych kategorii prawa jazdy osoba egzaminowana powinna utrzymywać prędkość obrotową silnika w zakresie zielonego pola pracy oznaczonego na obrotomierzu pojazdu egzaminacyjnego.
- Korzystanie z momentu obrotowego silnika podczas hamowania – stosowanie hamowania silnikiem (dotyczy wyłącznie egzaminu państwowego przeprowadzanego w zakresie prawa jazdy kategorii B, B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D i D+E).
• praktyczna część egzaminu państwowego w zakresie prawa jazdy kategorii AM, A1, A2, A, B lub B+E na wniosek i koszt osoby egzaminowanej, zostanie przeprowadzona wskazanym pojazdem ośrodka szkolenia kierowców, który prowadził szkolenie tej osoby; do wniosku będzie musiało być dołączone oświadczenie OSK o zgodzie na wykorzystanie pojazdu na egzaminie. OSK może z takiej zgody wycofać się do 5 dni przed egzaminem.; jeśli OSK wycofa się po tym terminie lub nie udostępni pojazdu egzamin zostanie przeprowadzony pojazdem ośrodka ruchu drogowego na koszt OSK, który miał udostępnić swój pojazd; plik z nagraniem egzaminu przeprowadzonego pojazdem OSK powinien być zapisany w powszechnie stosowanym formacie zapisu i odczytu danych, możliwym do odtworzenia bez specjalistycznego oprogramowania i sprzętu; obowiązywać będzie zakaz rozpowszechniania takich nagrań.
Po 3 miesiącach od ogłoszenia wchodzą w życie procedury związane z Europejską Siecią Praw Jazdy – dotyczy to zasad weryfikowania kandydatów przez starostwo. Chodzi o sprawdzenie np. czy dana osoba nie posiada prawa jazdy wydanego przez inne państwo członkowskie.
1 stycznia 2015r. wchodzą w życie znoszące obowiązek w części teoretycznej szkolenia i egzaminu wewnętrznego pod warunkiem zdania państwowego egzaminu teoretycznego przed zapisaniem się na kurs. Osoby nie posiadające zaświadczenia o zdanym państwowym egzaminie teoretycznym objęte będą pełnym szkoleniem na dotychczasowych zasadach.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem:
1) art. 1 pkt 4-6, które wchodzą w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia (dotyczy zasad wydawania praw jazdy);
2) art. 1 pkt 12, pkt 16 lit. c oraz pkt 28 lit. a, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2015 r. (dotyczy egzaminowania osób ubiegających się o prawo jazdy);
Źródło: http://www.scigacz.pl; http://www.szkola-jazdy.pl/
?